vrijdag 1 juni 2018

20, 21, mei 2018

Zondag 20 mei - Pink 1 - op tijd alles klaar, nog 1 laatste lekkere en goedkope cappuccino en on the road to la douce France.  Toen ik de berg op was  gereden naar de snelweg, zag ik dat PL een grote haven had: het zag er allemaal mooi uit .... jammer dan...

Wederom qua natuur een prachtige route maar vol met tunnels; warm en vermoeiend,  dizzy..
De eerste tolpoort in Frankrijk pakte geen geld: noch munten noch papier. Ik drukte op de rode knop en een dame vertelde me dat ik eur 3,70 moest betalen en smeet de haak er weer op; dat had ik zelf al geconstateerd.
Ik weer gebeld en zei: het geld komt terug: in het frans; wat ze in Frankrijk blijkbaar niet begrijpen, en in het engels en toen deed ze iets en zei: now you can pay... pats.... haak er weer op. Nog niet, maar na een kwartier ploeteren en op mijn raam hangen, waarvan ik de blauwe plekken nog enige dagen kon zien en voelen, ging de slagboom open. Er stonden 8 mannen te kijken politie en douane met de armen over elkaar, maar geen van allen had het fatsoen om even te komen kijken of vragen of ze konden helpen.
Daar ging mijn goede voornemen om positief Frankrijk in te gaan....   
Voordat ik de camping in Avignon op zou gaan, wilde ik tanken; bij een grote mall stonden wat mensen te tanken, leuke prijs dus ik schuif aan. De man naast mij reed weg naar een andere pomp en ik zag niets op het scherm verschijnen. Ik vroeg hem werkt deze pomp niet? in het frans op 3 manieren - ik heb best het e.e.a. aan frans geleerd in de jaren met een franse baas en bij de Alliance -, stom stom ... dat begreep hij natuurlijk niet.  Ik zei wat leuks in het Nederlands tegen hem en ben weggereden....

Op de camping Le Pont d'Avignon stonden de campers in de rij: oei....  Ik ben gaan wandelen en vond nog 2 plekken naast elkaar die het aardige meisje in de receptie voor me blokkeerde. Marian zou later komen dus ik heb mijn stoel en tafeltje, en mezelf,  op die plek gezet.


Het meisje van de receptie kwam ademloos achter me aan om te zeggen dat ik dat moest doen omdat ze geen bordjes met 'gereserveerd' meer over had. Ik zei, zo'n  bordje staat hier dus neem dat maar mee. Lachen: leuke meid.... pff dat maakt weer wat goed.....

Marian kwam: lekker buiten uitpuffen onder de bomen want het was heet: het begon dan ook snel te onweren met de nodige plensbuien. Gezellig in de camper aan de kaas en de kaasfondue met heerlijke rode wijn. 

Het is nog heel lang onrustig met disco en karaoke; de laatste avond van 1,5 week vakantie, merken we de volgende ochtend. Ik lig lekker tot 4 uur wakker van het gekakel .....

Maandag 21 mei: hier is het wel 2e Pink wat ze in Italië nauwelijks kennen. Overal om ons heen zijn mensen aan het inpakken en verdwijnen successievelijk... Wat een rust. 
We wandelen (ca 10 min) naar de gratis veerpont naar de oude binnenstad.





Een mooie stad met mooie gebouwen en huizen en kerken: alles in gelige zandsteen (?) en mooi geplaveide straten. Veel prachtige platanenlanen en leuke pleinen.



Hele dure koffie - uhh eigenlijk net als in NL: 3,25 voor een cappuccino op een terras.
Geen idee wat ik proefde; geen koffie maar ik vond het wel lekker.   en bij een italiaan...


We zagen een bord met Rozen Biennale tot 21 mei aan het stadhuis en zijn even binnen gelopen. Tassen moeten open en gaan door de röntgen....  We mogen alleen op de begane grond lopen: alles wordt 'vriendelijk' gebracht... duhhhh  De expositie van rozen stelt in onze ogen niets voor. 


de tourist info was aan de andere kant van de stad, dus we kregen al een goede indruk van deze compacte stad - geheel omgeven met stadsmuren incl. 39 intacte torens: erg mooi. 

 
Ook een aardig en gemotiveerd meisje bij de VVV die ons vertelde welke musea mooie kunstcollecties hebben. Ze vertelde dat 2 van de 3 musea die ze noemde dinsdags gesloten zijn....
In het Palais des Papes was ook nog een grote rozen expositie t/m vandaag.
Dus op naar de pausen....  Aan een schitterend plein staat het enorme paleizencomplex, de kathedraal en nog het e.e.a. aan enorme gebouwen.

 



Een indrukwekkende tour door het paleis met audiotour via koptelefoon met beelden zoals het er ooit uitzag op een tablet om de nek: handen vol....  De hele binnenplaats staat vol geurende rozen; er zijn hele bijzondere exemplaren bij zoals bv deze

          



Als er een nieuwe Paus gekozen moest worden, werden 2 van 3 ruimtes doorgebroken en de gehele ruimte werd dan hermetisch afgesloten (met sleutel/conclave) van de buitenwereld totdat er een nieuwe paus was. Op animatiebeelden kon je zien hoe dat er toen uitzag, incl. de gedecoreerde muren die nu kaal zijn


     Een paar pausen liggen er nog


Ik schrijd de escalier d'honneur af, volgens Marian als maitresse maar gelukkig onherkenbaar


We lunchen aan de overkant bij een paar oude mensjes: oma eet een ijsje en opa maakt ons broodje warm en delen een warm pizza-stokbrood: heerlijk ! 


Daarna gaan we naar de kathedraal....


wit marmer?

 


De tuinen slaan we over want er pakken zich weer donkere wolken samen oven de Rhone e we willen nog op de Pont...   vanwaaruit we de zwarte lucht zien aankomen. We wandelen even naar het einde van de brug en gaan dan terug naar de veerboot. We zijn precies voordat het onweer losbarst in onze campers: top timing.  Vlakbij slaat de bliksem in... pff.  (daar achter de Pont zie je de bui al hangen)
                     
      

Ik kook heerlijke pasta medaillons met basilicum en pijnpitten gevuld en daarbij bak ik de romanobonen van eergisteren op in groene pesto... heerlijk ! als toetje maakt Marian bananen met italiaanse amarene-kersen: goddelijke maaltijd uit het bijna niets op tafel getoverd.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten