woensdag 26 september 2018

woensdag 26 sep Vlissingen e.o.

26 sep heerlijk weer;  Peter haalt me op en we fietsen eerst naar Vlissingen, met een omweg. Een mooie route.

 

In Vlissingen wandelen we over het strand en ik zie de resten van het oude hotel Brittannia waar ik als kind kwam. Rechts een foto uit oude tijden, dus zoals ik het me herinner. 

De mozaïken langs de hele voorgevel moeten blijven bestaan; het hotel wordt links naast de huidige flat nieuw gebouwd; Brit is Back ! staat er.

Er staat 1 nieuw gebouw met een hoge toren aan de blvd en verder staan er nog de oude huizen en wat vroeger de zeevaartschool was. 
Ook is er nog de dikke ronde toren die Bomvrije toren heet of genoemd wordt.


We lopen onder de kleine oude vuurtoren door langs wat vroeger de behuizing van de soldaten van Napoleon was 


 

Wat ik denk dat een kerstboom met gouden ballen voorstelt, is de levensboom van Marte Röling die op de boulevard staat.

We lopen helemaal tot aan het eind waar Michiel de Ruyter staat en waar je nog een stukje oud Vlissingen ziet bij het arsenaal en de haven waar net een loodsboot binnenkomt. De Schelde is een van de drukst bevaren waterwegen in Europa; nu even niet




Als we weer fietsen, zie ik de kerncentrale van Borssele  en oh ja Michiel vergeten hier is ie dan

 

We lunchen heerlijk in de zon achter glas aan het water; ik zeg telkens zee maar het is de Schelde
en dan naar Arnemuiden waar ik om 3 uur de klok eerst hoor tingelen; is dat alles ? en het is pas 1 voor 3 en dan ineens BOING !!!! dat was em dan; het luiden van de klok van Arnemuiden live
Het Zeeuws meisje eronder verroert geen vin maar ik val bijna van de fiets

 


Dan langs het Veerse meer - ik zie de onafgebouwde kerktoren van Veere maar we gaan morgen pas het stadje bekijken.
De toren moest ooit de hoogste van NL worden maar de haven verzandde en de boel ging zakken; de toren is maar half af....


Bij Fort Rammekens, ook door Napoleon gebouwd, maak ik wat foto's; het fort is niet te bezichtigen



Na 52KM rondfietsen op Walcheren en langs de zee, geniet ik van het terras van P en een heerlijk diner met een paar glazen Chardonnay en nu stop ik ermee





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten