maandag 24 september 2018

23 sep zon(loze)dag op de Zwarte Bergen en. 24 sep Middelburg

Zon??dag - ik vrees dat het zonlozedag wordt.
Het heeft gisteravond en vannacht enige tijd zachtjes geregend. Het is wel windstil in t bos, maar ik wacht toch vanavond hier op deze camping af; hopelijk niet weer storm.
Dit wordt dus een hele echte rustdag.. een woord dat ik niet wil horen ….

Om klokslag 10 uur is het volgende grote regenfront aangekomen, hoor ik vanuit bed met tv aan en pc op schoot. Internet was gisteravond misschien overbelast, maar nu kan ik weer bloggen.
Na de middag gaat het echt regenen en blijf ik in mijn blik. Om 16u00 komt er voorzichtig een waterig zonnetje en kan ik naar de receptie lopen (ca 10 min) om mijn pasjes voor slagboom en vuilniscontainer te verlengen.

Ik heb besloten morgen naar Middelburg te gaan; ik zag het vandaag op tv en het ziet er mooi uit. Van daaruit kan ik naar t strand fietsen, bv naar Zoutelande, Domburg en Veere.  Allemaal in het midden van de vorige eeuw dat ik daar was.
Het lijkt aardig weer te worden, ieg droog en nog boven de 15 grC dus lekker fietsweer.
Woensdag koffiedrinken met mijn leukste buurman uit Landgraaf in zíjn stad Middelburg; wordt vast gezellig!

Maandag 24 sep 18: op weg naar de stadscamping in Middelburg. Weinig drukte hier op de wegen op deze maandagochtend. Nog een paar buien onderweg en op de Stadscamping in Middelburg ook nog wat regen. De camping is in 2017 geopend; dus wat kaal, maar met speciale verharde 


camperplaatsen, licht hellend zodat ik precies waterpas sta. Sommige plaatsen zijn met privésanitairhuisjes. 
Er staan ca 10 campers verspreid over het terrein om elkaar niet op de lip te staan... meedenkers hier. 

Na de lunch fiets ik naar de stad ca 1,5 KM maar ik maak er een ommetje/potje van en moet dus even zoeken. 
Middelburg is met ca 1100 monumenten de 5e monumentenstad in NL - ooit was het na Amsterdam de tweede.  
Er staan mooie panden en diverse grote oude gebouwen, zoals het stadhuis uit 1452, 


 

De beetje scheve Lange Jan, een toren van 90,5 meter hoog is het kenmerk van Middelburg.
Hij staat ook wat vreemd tegen een kleine zijkant van de Nieuwe Kerk


en enkele kerken, Vooral de Oostkerk is een bijzonder 6 kantig gebouw met aan de achterkant een aangebouwde toren. Ik moet er (nog) wel binnen gaan kijken, zegt de tourist info.

Het Abdijcomples bestaat uit velerlei gebouwen met ca 1- torens, rondom een groot plein dat toegankelijk is via het Luctor et Emergo poortje. Met de bouw van de Abdij werd in ca 1125 begonnen.

 



                               Wapen(spreuk) van Zeeland Luctor et Emergo

Langs de kade staan mooie grote patriciërshuizen en om de hoek bij de ophaalbrug staan wat kleinere trapgevelhuizen; erg mooi !


ergens rechts loop je de Kuiperspoort in een beeldschoon smal hofje met een poortje aan het einde 



     

 De Koepoort zit midden in een renovatie van het plaveisel, lijkt me

Aan de buitenkant een deur en een raampje

Ik wandel terug naar de fiets, ga naar AH en vnd nu vrij snel de weg terug naar de camping
Morgen fietsen en woensdag laat nieuwe solo Peter mij meer van zijn stad zien.
dus: Mooi Middelburg wordt vervolgd






Geen opmerkingen:

Een reactie posten