dinsdag 18 september 2018

15 sep Maastricht en St Gerlach in Houthem

Zaterdag 15 sep: afscheid van Jan vE en Peter from New Sealand; en Monique was al vroeg vertrokken. ik kon nog net zwaaien uit mijn zijraam !

Bert wacht op aanhaakster Willie en Betske en ik gaan naar Maastricht;
via een kortere route, denken we, maar dat blijkt later niet zo te zijn; wel een stuk minder mooi.

We slenteren heerlijk door de stad, bekijken de St Servaas, die binnen erg donker is.


We vinden een plekje en zitten lang in de zon op het terras van de Brave Hendrik bij het Stadhuis; genieten van de prachtige panden in de Stokstraat en de 2 kleurige St Jan, buurman van Servaas



We fietsen de mooie route door het Geuldal terug, die ook makkelijker is dan de heenweg, en bezoeken de Kerk St Gerlach uit 1702 in Houthem.
De enige kerk in Nederland die grotendeels versierd is met fraaie fresco's en in barokstijl is gebouwd.


 


 

Ik schep weer een zakje gewijd zand onder de tombe van St Gerlach (zie laatste foto hierboven), zoals ik jaren geleden deed voor Wolf....De schatkamer kunnen we niet meer in want ze gaan sluiten om 16u30.Het aanpalende Norbertinessenklooster uit 1201 is gerenoveerd en ik heb destijds nog in de af/opgravingen gestaan.; waar je de diverse aardlagen kon onderscheiden en waarbij werd verteld wanneer er wel of geen bewoning was geweest, goede tijden, branden etc etc …
Nog een laatste blik op buurman Chateau St Gerlach en dan bergaf Valkenburg in


en langs het mooie station naar De Bron.

Op de camping is Willie uit Lisse aangeschoven en we zitten samen nog een uurtje in de warme zon te borrelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten