dinsdag 25 september 2018

25 sep 18 (half) rondje Walcheren

dinsdag 25 sep: heerlijk weer; blauwe en soms ook prachtige, echte Hollandse luchten.
Heerlijk fietsweer op dit mooie schiereiland.
Knusse vrijstaande huisjes, half steen en half hout, wat me doet denken aan Giethoorn, daar zie je dat ook veel.
Smalle duinenrand, maar hier en daar heel hoog. Bossen onderlangs de duinen, waardoor het lijkt alsof je ergens in de bergen fietst. De duinen zijn erg begroeid met boompjes en struiken.

Op advies van de receptioniste hier, die in Vlissingen woont, begin ik mijn ronde in Dishoek; een soort villadorp in de 'duinen'.  Er is ook een groot Resort met mooie villaatjes en op het dorpsplein - denk ik - staan een paar moderne appartementsgebouwen.


Verder is er niet veel te zien, op een terras en een strandartikelenwinkeltje na; of ik heb niet alles gezien ….

En dan op zoek naar 'het oude strandhuis' in Zoutelande, Terra Salsa !
Er is niets op het strand, ook geen strandtent helaas



                TERRA  SALSA  - ZOUTE AARDE / LANDE

In West Kapelle staat een legertank op de dijk en beneden ligt een redelijk in tact schip. Bij een kleine vuurtoren ligt een bonk roest wat op een oud oorlogsscheepje met kanon lijkt

 





Een stukje verderop, richting Domburg, ruik ik de frituur van een strandtent - dus die is dichtbij; klopt!
Het is heerlijk warm achter glas en de cappuccio is lekker. Dan daal ik af naar het strand omdat ik absoluut even met de voetjes in de zee wil!


Dan naar het deftige Domburg, waar Mary-Elsbeth in de 50-er jaren van de vorige eeuw altijd naartoe ging en dan werd gefilmd; tsjaa dochter van een bioscooper….  en die filmpjes kreeg de klas dan te zien op haar uitgebreide verjaarspartijtjes met de grote ronde eettafel met draaischijf erop met allerlei lekkers...  en de lekkere zachte fauteuiltjes om lang en uitgebreid te tafelen; een heerlijke joodse traditie.

Het ziet er nog steeds prachtig uit in Domburg; een lange dorpsstraat met mooie oude pandjes;


bomvolle terrassen, mooie winkeltjes; grote oude chique villa's maar ook nieuwe chique.

Na Domburg zie ik een soort open vallei met ven onderaan de duinen, met 'wilde' paarden en veel vogels; beetje Camarque, maar helaas geen flamingo's


Tussen Domburg en Oostkapelle fiets je door een bos met allemaal lage en enorm gekronkelde bomen; heel leuk !

Bij Oost Kapelle met de enorme dikke toren met een beetje kerk eraan, ga ik het binnenland weer in.

Er zijn nog enorm geurende, knalgele koolzaadvelden,
Enkele fietspaden gaan tussen enorm platgeschoren struiken door die aan het eind op een berceau lijken waar je onderdoor fietst.

 De man laat op de fiets zijn hond uit en de vrouw op een paard haar little pony.... LOL

Hier en daar ruik ik uien, en ook worden de voederbieten en de aardappels (hmm lekkere Opperdoezen?) gerooid; het is herfst...

Na een prachtige fietsroute, zit ik op de camping - en ook de bewoners van de 10 andere campers  - nog tot 6 uur in korte broek en shirtje te genieten van de Zeeuwse zon.

Morgen weer heerlijk weer.... wordt voorspeld !!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten