zaterdag 22 september 2018

21 en 22 september de Zwarte Bergen in Luyksgestel

21 sep vrijdag echte 1e herfstdag - na koffie, stroopwafel, een bui en wat flinke woei in Roermond, afscheid genomen van Betske die naar huis gaat, en ik alleen verder.
Ik wilde graag naar zee, maar zoek een beschutte plek om dit weekend de eventuele herfststormen af te wachten.
Aangezien we in april met de soloclub naar Luykgestel in Brabant gaan, besluit ik daar alvast te gaan kijken.

Dikke files bij Eindhoven, maar verder gaat de reis tamelijk voorspoedig, maar.... de tank is bijna leeg en plotseling begint het olielampje te knipperen.
Meestal rijd ik door want ik weet toch niet wat ik er dan mee moet doen, maar nu denk ik dat ik een beetje 'brandlucht' ruik dus ik ga naar een tankstation dat ter plekke opdoemt.

Ten eerste is de diesel daar 20 cent p/l goedkoper dan bij de vorige tank, ook aan de snelweg en ten tweede komt een leuke NL truckdriver me helpen naar het oliepeil te kijken. Volgens mij zit er voldoende in … jaaah ik heb zelf de peilstok gevonden en bekeken.... nog ca 6-8 cm olie ….

Ik kan de dop van de olietank niet open krijgen maar mijn buurman wel.... Hij kijkt en kijkt en zegt: er zit voldoende olie in... misschien gaat het lampje straks wel uit ….  en hij krijgt gelijk: leve weer een leuke buurman !!

Regen en wind nemen af en op de camping de Zwarte Bergen aangekomen, schijnt de zon en is het 18grC.
De camping is mega en ik zoek een half uur naar een leuke open plek in dit bos. waar de kans op tv groot is, en op een boom op de camper klein.

en wat heel fijn is: gratis en goed internet op de hele camping.



Ook kreeg ik bij de receptie al een tas met info! 
Alles wat hier staat aan -vooral- caravans is nog bewoond - helaas bijna allemaal met hond - dus ik hoef me niet alleen te voelen. 
Meteen komen de overbuurvrouwen naar me toe om gevallen takken weg te halen...
Het lijkt wel het jaar van de buren … 

Na gesetteld te zijn, ga ik naar Luykgestel naar een grote PLUS; ca 3,6KM fietsen langs een smal bospad en tussen akker en bos door. Ik kan zo van mijn weide het bospad op zonder de 1KM naar de uitgang te hoeven fietsen - en weer te verdwalen. Dat begint goed.

Op de fietsroutekaarten zie ik dat de abdij van Postel niet ver hier vandaan is. Betske noemde ook nog de Achelse Kluis een enorme abdij bij Achel, wat ook niet erg ver weg lijkt. 
Morgen kijken bij de VVV in Bergeyk naar een goede knooppuntenkaart, want die van Betske heeft ons vorige week vaak uit de knoop...(LOL) geholpen.
Ik kan me hier wel een paar dagen vermaken als het weer fietsgeschikt is.

Zaterdag 22 sep: goed weer ondanks de mindere voorspellingen. Ik stap om 10 sharp op de fiets richting de VVV - die tegenwoordig TIP toeristisch info punt heet - waar een behulpzame dame mij het e.e.a. laat zien aan fietsroutes ed hier in de Kempen. 
Ik koop wat fietskaarten en rijd naar de Achelse Kluis, een enorm abdij-complex. 

Al snel blijk ik in België te zijn met de landelijke knollen in en op het land. 


Ik passeer een mooie molen in een idem boerderij dorp met allemaal prachtige langgevelboerderijen (dankjewel Nel)

 

Midden op de oprit naar de Achelse Kluis staat een schuine streep ovder de weg: de grens tussen NL en België waar ik even praat met een groep jonge Indiase studenten uit Eindhoven. Ze vinden het geweldig in NL!


Van de abdij zie je alleen de voorkant - denk ik - en de binnenplaats waar een winkeltje is, een expositieruimte en een groot terras van een zelfbedieningsrestaurant.



Ik neem cappuccio met - ook hier in Brabant dus - vlaai: appel met slagroom en geschaafde amandelen; de vulling is lekker maar de bodem/rand weer 'oud brood'...

Er zijn veel fietsers onderweg: heel gezond ….


Dan rijd ik over de groote stille heide; eindelijk heide ! Overal tussendoor zie ik vennetjes.



een grote "brand"stapel houtsnippers die smeulen en roken: ik zag het niet …


Hier en daar zie ik zuilen langs de route met daarop een beeldje van boeken en een vogeltje: in het open boekje kun je 2 gedichten lezen.

           


       ik steek de Dommel over bij de watermolen

Ik fiets ook nog door het hier mooiste gebied hier, genaamd Malpie 



en eet een boterhammetje aan het Airbornepad



Terug in Luyksgestel zie ik een stevige oude kerktoren waar een enorm lelijke moderne kerk naast is gebouwd.


                                                         Dit is het dorpsplein - voor de NKC solo's
                                     die alvast kunnen zien waar we elkaar in april weer ontmoeten...


Iets verderop is de molen met bakkerijmuseum: het terras zit vol!

In dit stukje NL was het vandaag goed fiets- en terrasweer ….  goede keus geweest














Geen opmerkingen:

Een reactie posten