dinsdag 18 september 2018

18 sep 18 THORN het witte stadje

dinsdag 18 sep 18 weer erg warm maar nu met een flinke bries:

lekker fietsen langs de Maas naar Thorn, waar ik al enkele keren eerder ben geweest, Betske nog niet.


We zetten de fiets bij de enorme kerk aan het grote stille plein, en wandelen naar de hier wereldberoemde pannenkoekenbakker die lekkere PEEZE koffie heeft: ik zie die oude Peeze nog zo voor me, hoe hij altijd persoonlijk de koffie bij ons in Willemientje kwam brengen. Vorige eeuw..

Ik kan geen vlaai meer zien dus ik sla over.
Heel leuk zijn de ronde (pannenkoekvormige) suikerzakjes.
Binnen op weg naar de toiletten, kom je langs 2 enorme kluizen in dit oude Kanunnikhuis.

Dan wandelen we door het dorp en langs de immuniteitsmuur van het oude staatje dat geheel door vrouwen werd bestuurd: nooit een oorlog geweest !! 
Het waren allemaal dames van adellijke komaf die hun bezittingen inleverden om hier in te treden; een zeer welvarend staatje en stadje dus !



 

Achter de abdij voor het gebouw van de vroegere keukens, staat een standbeeld van de oprichter van de abdij Ansfried. wiens dochter de eerste Abdis werd. 
Zijn vrouw/haar moeder is vroeg overleden en straks zien we in de kerk nog haar overblijfselen.

We wandelen rondom het staatje en ik vertel nog even over het versmalde deurtje; dat was om diefstal van vaten bier/wijn tegen te gaan.



Over de daken is me ooit ook iets uitgelegd, maar dat herinner ik me niet.

Dan gaan we naar de abdijkerk die een museum is. We mogen eerst aan de overkant in het
parochiehuis (foto 1) een film over de abdij en de geschiedenis van het ontstaan van het geheel - bekijken. Heel interessant.

c


Boven in de helemaal 'wit' geschilderde kerk, kom je in de kapittelzaal en in het archief, waar nog hele oude boeken liggen en een soort stambomen met lakzegels, kwartierstaten geheten, van de adellijke dames.


 

              en dit boek van Thomas a Kempis, een oude bekende uit Zwolle

In de crypte liggen diverse lijken: bv van een organist en van een abdis: alleen het skelet in een glazen kistje met een gouden hoofdband. Naast haar in zijn eigen glazen kist ligt een aangeklede kanunnik...





 

en in een loden kist de overblijfselen van de vrouw van Ansfried; de kist is ooit opgegraven om te controleren of ze er wel echt lag begraven.


In een mostrans zit de onderarm van de heilige Benedictus...


het boeiendste schilderij in de kerk vind ik deze moord op Santa Lucia: die een dolk door haar strot geduwd krijgt.

We krijgen een brochure mee van de Witte Kapel, - ook wel OLV Onder de Linden of Loretokapel genoemd - een kopie van het huisje van Maria in Jeruzalem zoals dat ooit naar Loreto in Italië is overgebracht ….
Het is een bedevaartsoord: ik kom er deze zomer niet af … want we gaan op zoek naar die kapel; en vinden die natuurlijk ca 1KM verderop net buiten het dorp

 



Gewelfde plafonds met medaillonschilderingen en een houtsnijwerk balustrade voor het altaar


en kromme kaarsen langs de gebogen muren; de kaarsen lijken op slagtanden

We zitten nog lang en lekker aan het water met een bries die de hoge temperatuur van 30 grC aangenaam maakt; evenals de prosecco, de zalmrolletjes en de garnalentoastjes … dolce vita ...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten