vrijdag 22 september 2017

Vrijdag 22 sep 17: varen naar de krijtrotsen

Vrijdag 22 sep komt de zon de camper in om 07u30... terwijl ik zat te bloggen aangezien internet 's ochtends vroeg lekker vlot is. Helaas is de zon tegen 09u00 helemaal verdwenen.
We besluiten toch te gaan varen langs de krijtrotsen van Rügen, volgens de kapitein van het schip de Binz, 1 van de 3 plekken met krijtrots-kusten op aarde. Hij noemde nog Dover.. en nr 3??  Ik vind op google nog Denemarken, grote delen van de westkust van Frankrijk... dat is al minimaal 4....  enfin...

We schepen in voor een tocht van 10u45 - 14u15 ad Eur 21,-.  Het is een kleine boot; we stappen op en ik word meteen zee'ziek'... gelukkig verdwijnen de ergste duizelingen na een half uurtje als ik zo nu en dan even naar buiten ga. Het is echter waterkoud dus lang houd ik dat niet vol. De boot stinkt ook behoorlijk naar motorolie en daar word ik ook niet lekkerder van.


 

Google zegt dit: "de krijtrotsen vlakbij het dorp Sassnitz en in het Jasmund National Park behoren tot één van de vijf locaties in Europa waar krijtrotsen te vinden zijn.
Vanaf zeeniveau tot 20 tot 100 meter boven zeeniveau rijzen de witte krijtrotsen omhoog.  Het contrast is uniek want het blauwe water en de groene beukenbossen zorgen voor een zeer mooie setting. Jammer dat de lucht niet meer blauw was.




De totale krijtrots kust is ongeveer 15km lang en is vanaf het water het beste te bekijken.  Het hoogtepunt van de krijtrotsen is de Königsstuhl (foto 4), dit is het hoogste punt aan de kustlijn, 118 meter en is vanaf zee erg goed te bekijken."
Vandaag was het water echt heel groen, wel mooi want ik houd van groen. En zo ziet de koningsstoel eruit bij mooi weer. En dan is de zee ook groen

           Afbeeldingsresultaat voor krijtrotsen rugen

De tocht duurt anderhalf uur. Op de terugweg leggen we ook aan in Sellin. Het ziet er mooi uit. De vreemde koepel op de seebrücke, zoals een pier hier genoemd wordt, blijkt een duikcapsule te zijn die enige meters onder water gaat met bezoekers; dat zag ik pas toen we een eindje de haven uit waren. Een jongeman bij ons aan tafel zei dat de capsule toen meter onder water gaat.... maar naar verluidt is de zee hier heel ondiep




We wandelen nog een rondje door het leuke Binz, ik scoor een paar sjaaltjes;
vandaag rijdt dit met water en vissen gevulde voertuigje rond. Het is niet te zien van waar het bestuurd wordt; er loopt ook niemand in de buurt mee....  heel grappig

      

   de scuba bianchi

 en nog een bekend putdeksel gespot


klep dicht - dag voorbij




Geen opmerkingen:

Een reactie posten