woensdag 13 september 2017

12 sep op weg naar Lüneburg

Dinsdag 12 sep 17: om 09u30 vrolijk zwaaiend naar de "secretaresse van de camping van 70+" auf nimmer Wiedersehen .... !
Dwars over de zogenaamde Lüneburger Heide waar ik maar 1 plek met heide heb gezien:  Maar ik was gewaarschuwd. Ik bedoel de Wacholder Heide: prachtig, nog net bloeiend en veel jeneverbesstruiken! Er is ook een leuk koffiehuis bij.
Ook door schitterende bossen gereden en boerendorpen met prachtige boederijen.

Om 12u00 was ik op camping Rote Schleuse bij Lüneburg: gedeeltelijk in een (zoals ik ze noem) franse-naaldbomen-bos gelegen

 

met een Badesee in het midden. Die vond ik na even zoeken: het was een kleine zwemvijver van ca 15 x 6 mtr.

Moderne gebouwen voor receptie en sanitair; een jong stel als beheerder, een home-made-pizza-restaurantje met tuintje en gedeeltelijk overdekt terras .... wat een verademing !!  Toen ze vroeg of ik had gereserveerd verbaasde ik me, maar even later stroomden de campers en caravans binnen.

De fiets gepakt en dwars door het bos, over ietwat modderige paden (het zal hier ook wel geregend hebben) bereikte ik na ca 4,5 km het historische centrum van Lüneburg. Een erg mooie stad maar veeeel gezelliger dan Celle ! Allerlei info verzameld bij de VVV en toen een rondje stad gelopen.
De Nicolaaskerk bezocht, waarvan vooral het plafond geroemd wordt.

 


Ook hangen er nogal wat oude schilderijen en er staan beeldjes van uit een stuk hout gesneden groepjes; achter Adam en Eva is daar een heel tableau (of hoe dat heet) van.


Joepie!! er is een crypte .... die gebruikt wordt als stilteruimte.

                          

en bij de Oude - houten - Kraan genoten van de vele bruggetjes vol bloemen (die ik ken van een tv-serie), de watervalletjes in het riviertje de Ilmenau, de gezellige drukte op de al dan niet drijvende terrassen: een echte studentenstad.


Veel prachtige gebouwen met bijzondere gemetselde bakstenen trapgevels: kenmerk van Lüneburg, ooit rijk geworden door de Salines - zoutwinning

 




 



Terug weer door het bos, via wat hier heet Geest, een tijdens de ijstijd uitgesleten dal met een beek en diverse flinke kreken. De storm heeft hier ook eens huisgehouden: dikke beuken liggen over elkaar gebuiteld in de berm

Terug op de camping arriveerde Antoinette even later ook; ze had enorm noodweer gehad en toen we na enige minuten besloten in de zon te gaan zitten, begon het ook op de camping enorm te regenen, na een lekkere zonnige middag. Gelukkig duurde de bui maar even en genoten we nog een uurtje van de late en waterige zon. Toen werd het knap fris en doken we onze blikjes in.

Woensdag 13 sep: in NL code oranje voor regen en zware storm.... hier hopelijk niet.. hoewel de weersvoorspelling in noord Duitsland ook niet goed zijn. Hopelijk kunnen we fietsen naar Lüneburg en is het bos nu niet al te drekkig ......
                                       follow me ........   ciao for now 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten