donderdag 21 september 2017

21 sep 17: Prora - Hitler's KdF vakantiepark op Rugen

donderdag 21 september 2017: hier om de hoek in Prora ligt het voormalige vakantiepark dat Hitler liet bouwen voor de arbeidersklasse - gezinnen zouden hier 10 dagen kunnen genieten van zon, zee, strand, sport, spel, etc etc waardoor zij hun zorgen zouden kunnen vergeten en weer op kracht konden komen voor een eventuele oorlog: KdF is Kracht durch Freude .....  Er waren al KdF-auto's dwz een VW Kever, en KdF cruiseschepen en de ultieme gemeenschapszin zou ontstaan in dit vakantieoord.. 
Natuurlijk alleen bestemd voor de trouwe volgers van Hitler, van zuiver ras, politiek homogeen, en gehoorzaam.

Architect Clemens Klotz ontwierp het gebouw dat in dezelfde kromming (2 gr) als de bocht in de Oostzee is gebouwd, tussen de zee en de bossen op deze smalle landtong;


Alle slaapkamers hadden uitzicht op zee en de lange gangen liepen langs de achterkant.
Het complex van bijna 5KM lengte bestaat uit 2 vleugels parallel aan de zee; met ieder 10 zgn Bettenhauser met kleine 2 persoonskamers met 2 bedden, een tafeltje met 2 stoelen en een 2 zits bankje; Luxe was een wastafeltje met stromend water. Je kon en mocht er geen eten of drinken maken.


Daarvoor werden dwars op iedere 2 bettenhauser grote gemeenschappelijke gebouwen gezet (die zijn er nooit gekomen) waarin wc's, douches, eet- en drinkgelegenheden.
Men werd ook niet geacht in zijn kamer te verblijven, alleen 's nachts.
De rest van de dag werd gezamenlijk doorgebracht. Per dag kwamen 2000 vakantiegangers die 10 dagen mochten blijven; totaal zou het complex 20.000 mensen kunnen herbergen. Al dan niet aangevoerd met de KdF-schepen.
Centraal, tussen de 2 vleugels van elk 10 bedhuizen zou een enorme ontvangst en feestzaal gebouwd worden en in de dwarsvleugels tussen 2 bedhuizen zou een 'lichte en open' ruimte komen gericht naar zee, met grote ramen, waar men samen de dag door kon brengen en die verwarmd werd als het koud was - op de foto het deel dat iets vooruit steekt

Het gebouw moest zo geconstrueerd worden dat het in een oorlog als lazaret gebruikt zou kunnen worden.
En de oorlog kwam ook: sneller dan verwacht - dus de arbeiders werden er weggehaald voor het raketcentrum een Peenemünde; staal was nodig voor oorlogstuig - het vakantieoord is nooit afgebouwd. De geraamtes van de bedhuizen, gebouwd door meerdere bouwbedrijven stonden al, maar de dwarsgebouwen en de centrale hal zijn er niet gekomen.

We hebben het info-centrum (foto 1) bezocht, de film gezien en een rondleiding gehad door een geschiedkundige jonge man. Momenteel is er een klein museum ingericht (foto 2: daar zijn we nog niet geweest); natuurlijk niet heel origineel want het is nooit ingericht geweest als vakantieoord.



In 1937 werd het ontwerp van hotel Prora door Klotz tijdens de wereldtentoonstelling van Parijs bekroond met de Grand Prix voor Architectuur.

Er is nu o.a. een hotel gevestigd, helemaal wit geschilderd zoals dat de bedoeling was.


In meerdere bedhuizen worden appartementen gebouwd van tussen de EUR 2000 en 10.000 per M2. Een deel is al gereed; daar zijn balkons aan gemaakt (foto 2 het ddel achter groene doek) wat eigenlijk niet zou mogen want de buitenkant van het complex is beschermd monument. Ooit dacht men dat niemand een duur appartement zou kopen als er geen balkon bij is, dus het is toegelaten. Waarschijnlijk gebeurt dat niet weer.

Na de oorlog hebben er allerlei instanties in het complex gezeten; een deel is gebruikt om explosie-proeven te doen. Het gebouw zou niet op te blazen zijn, maar dat bleek toch vrij simpel, ontdekten de Russen. Dat (noordelijkste) deel ligt vol met brokstukken die niet mogen worden verwijderd! Het is enige jaren geleden verkocht voor Eur 660.000!
Bij het betonvlechten van de draagpilaren zijn bouwfouten gemaakt, waardoor het beton afbrokkelde van de pilaren; beetje gevaarlijk dus .... 


Je ziet dat goed bij het ontvangstgebouw, dat moest lijken op een grootse Romeinse tempel met zuilen en een porticus. De dwarsvleugels zouden een ronde vorm krijgen, wat nu slechts op 1 plek te zien is bij het cafetaria en de fundering van de dwarsvleugel naast het centrale deel.
Daar zie je ook de kademuren van de geplande haven waar de KdF-schepen konden aanmeren. 
Erg indrukwekkend allemaal, maar als Nederlander word je toch een 'beetje boos' van alle foto= en filmmateriaal. Even stukje fietsen in de frisse lucht.....
Enigszins bekomen, namen we weer een lekker lunchhapje op het Kurhausplein en lieten ons met het miskraamproof-hobbeltreintje de berg op voeren - tot aan de trap naar boven


naar het Jagdschloss Granitz, gebouwd door vorst Wilhelm Malte 1 van Putbus.


Het woonslot in Putbus brandde ooit gedeeltelijk af en toen liet hij dit manlijke jachtslot voor permanente bewoning in orde maken.
Het is gebouwd tussen 1837 en 1846 in het grootse beukenbos van Duitsland naar het model van een Noord-Italiaans renaissance kasteel.... goede smaak  

Vooral de wenteltrap in de centrale toren is prachtig; helemaal van smeedijzer.

               

Te hoog om na al die wandelingen in Prora te beklimmen om van het uitzicht te genieten.

Het kasteel was binnen niet bijzonder en de tour was niet al te lang; de oprichters verwelkomen hun bezoekers. Van oude inrichting is weinig over; deze wapendeur valt dan ook ietwat uit de toon:
 
        

De oude feestzaal is ingericht als conferentiezaal. Overal hangen nog wel schilderijen van vroegere bewoners


De oude jachtkamer van de vorst ziet er nog wel origineel uit en godin Artemis is nog (elders) in volle glorie aanwezig


Er ligt een origineel !! gastenboek uit de 20e eeuw waar je in mag bladeren!!  en vooraan vond ik de bladzijden van januari 1917, de geboortemaand van mijn dus bijna 101-jarige moeder. Leuk !! 


  


De berg afgewandeld naar de halte van het treintje waar een klein kasteelachtig gebouwtje staat dat gesloten was aangezien er een nieuwe expositie werd ingericht.
Er is ook een tentje met eten en drinken en een terrasje. Er hing een grote pan erwtensoep boven een rokend vuurtje en er waren natuurlijk de onontbeerlijke braadworsten !


 

Met de trein weer de berg afgehobbeld; deze keer een stuk korter en veel minder hobbelig.
Eindelijk weer zon dus we konden bij de camper nog even buiten zitten 
Morgen meer zon ??? dan op de boot de Oostzee op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten