donderdag 14 september 2017

14 sep 17 70,5 Luneburg auf Wiedersehen

De zon scheen en we waren al vroeg weer op (het fiets)pad naar de stad . We zijn eerst naar de Kalkberg gefietst; een van de vier oude kernen waar een kasteel heeft gestaan dat het volk heeft gesloopt en platgebrand zodra de Hertog uit was (Hij heeft zich toen in Celle nedergelaten: daar bouwde hij een veel mooier kasteel). Het is en hele oude wijk waar nog een flink deel van de stadsmuur te zien is,

 

maar van een kalkberg geen spoor ... die is overwoekerd of afgegraven, denk ik

Langs de muur een oud huisje met een klein deurtje gevat in kalk?steen met het jaartal 1544 



Door naar het centrum om het monumentale oude Raadhuis te bekijken.
Het complex bestaat uit een bij-, aan- en in elkaar gebouwd zooitje panden in allerlei stijlen met ca 260 kamers, veelal in originele staat en ook nu nog zetelt hier de Gemeenteraad. Ik vond de sfeer in het hele gebouw ronduit somber; wat op de foto's eigenlijk nog wel meevalt ..

Ik zoek wat foto's op internet want er mocht niet gefotografeerd worden. dat heb ik ook eens een keer niet gedaan, alleen al uit ergernis dat er een man constant liep te fotograferen. Maar we hadden weer een stokoude gids die het blijkbaar niet zag.

 


Ergens hing een grote lantaarn met daarin als relikwie een paar botten van een zwijn. De legende vertelt dat het zwijn eens werd aangetroffen met een witte laag op zijn vel; men volgde hem en traceerde toen een zoutvoorraad die uiteindelijk zou leiden tot de grote bloei van Luneburg.

          



Helaas vertelde de gids ook veel voor mij oninteressante wetenswaardigheden; en daarbij kwam ook nog dat het uitgestalde zilver nep is,  

         

en mijn aandacht verflauwde vrij snel. 

Na 1,5 uur stonden we buiten en hadden trek in een broodje, Wederom bij een wat zich Italiaanse tent noemt; ik vond de broodjes niet erg aantrekkelijk en kon de eigenaren niet verstaan. De enige frambozentaart die er stond, deed wat hij beloofde: jammie .... 

Even bijgepraat met Mark Twain die op de mooie plek bij de watervalletjes van de Ilmenau zit bij het enorme Bergström-hotelcomplex; ik zie em wel zitten

               

Lekker door de stad geslenterd; winkeltje in winkel uit, mutsen op zoek naar muts ....  en redelijk op tijd weer naar de camping om alvast wat op te ruimen en te kijken waar we nu naartoe gaan op weg naar de Oostzee: de keuze is gevallen op Schwerin, wat ook een mooie stad moet zijn.  

In het camping restaurantje een kersverse, dunne, knapperige pizza gegeten: te bestellen in de maten groot of klein: de kleine was normaal van afmeting en met een flink glas lekkere Grau Burgunder erbij heerlijk zitten babbelen tot het donker werd; en dat is hier al om 20u00. Rekening van al het lekkers: eur 10 !! pp.
                                      

Toen met veel geduld en traag internet mijn blog van de 13e gepost en nu maar hopen dat ik vandaag ook nog kan plaatsen. 
Morgen nog verder van huis ....

Donderdag 15 sep 07u00 gelukkig weer snel internet dus snel even in bed de blog van gisteren afmaken .....
Op naar Schwerin .......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten