zaterdag 20 mei 2017

vervolg 18 mei - Palazzo Massimo Roma en 19 mei

heerlijk gezwommen. Na al die hitte is het water ook enigszins opgewarmd, maar nog steeds lekker fris.  Bed eruit en andersom er weer in ....niet erg opgefrist in de zon, maar er is wel een aardige bries vandaag. Zie ik ook net op tv bij de Giro...

Nu dus verder met gisteren de 18e: het Palazzo Massimo, Museo Romano, tegenover Termini
Ik ben er al jaren niet geweest. Dan denk je dat je alle moois al had gezien, en dan krijg je dit nog ....  ongelooflijk wat een pracht ..
Ik slenter uren rond (heerlijk als je alleen bent) en maak weer veel foto's terwijl ik er nu al honderden heb van allemaal mooie kunst.
De zogenaamde "Tuin van (de Villa) Livia"...

  

   

Herma:

     

even wat anders dan een gerecyclede doos:

 

prachtige mozaïkvloeren:

 

Er is een mummie van een meisje van ca 8 jaar die ook ivorenpopjes had waarvan alle ledematen konden bewegen; met 2 gouden armbandjes om.  Onderzoek wees uit dat het meisje pleuritus had.  Ook waren er mooie - veel gouden - juwelen.

 

       een gouden haarnetje                en - waar ik gek op ben - glas:

    

In de kelder, een enorme kluis, liggen duizenden - veelal - gouden munten en
deze zgn 'attributen van de keizer' .... waaronder bijzondere speerpunten

  


    
      Romulus en Remis in ??brons??        blij dat ik er weer uit ben voordat die deur dichtklapt

In een serre hangen resten van oude/de eerste romeinse kalenders waarop de dagen aangeduid worden met de letters A t/m H; 8 dus. Belangrijke gebeurtenissen of plichten staan in het rood geschreven.


Ik wandel terug naar de mooie galerij op het piazza Repubblica en drink op koele terras van Eataly
waar Nederland ook 'hangt'.. en ligt (dropdoosje)

 

een spremuta als voorlopig afscheid van Rome.
Arrivederci Roma !!!

Bij metro Cornelia nog één keer de lift in ...7 etages omhoog naar de bus 249.



Er staan ca 15 knappe jonge kerels in de bus die teksten zingen op alles wat er binnen en buiten gebeurt - nav een ruzie van 2 vrouwen om wie het eerst de bus in mag: het gaat ca zo:
signora: ga in de rij staan..... het is erg vol in de bus en dan krijg je dit: pas op je portemonnee.... (deze werd gezongen op 'jelle zal wel zien') voor de bus rijdt een enorm rokende auto: kijk wat rookt die auto erg ...  jeetje wat doet die kerel daar ... etc. prachtige stemmen en de hele bus in the mood !!

Zo, dat waren 10 dagen Rome: super genoten, bijna alles gezien wat ik wilde en nog meer....

Bij Panorama haal ik verse persico-filet en wortelen. De persico krult in de pan en is wat zoetig; niet lekker maar ik eet hem moedig (bijna, maar t was best veel) op.

Vrijdag 19 mei 2017: bed eruit.... wasje draaien... uhh met de hand dan... de wasmachines staan op een deel van de camping dat ik nog niet ontdekt had - dan blog afmaken want er is snel internet en er is veel zon dus snel naar t zwembad.
Er is een aardige bries dus net iets te lang blijven liggen: wel 3x flink gezwommen.

Dan geef ik de vieze camper ook een lekker fris sopje en maak een prachtig wokje gezond eten

 



Als ik om 23u00 naar de douche wil lopen, vallen er een paar druppels; het begint te onweren en er volgt onmiddellijk een waterhoos, die anderhalf uur duurt !! De stroom valt uit, er staat ca 15 cm water op de camping dus ik trek mijn kabelhaspel naar binnen en bind de deur zo goed mogelijk dicht met een touw.
De terrassen-camping is een bruin meertje met watervallen en een rivier geworden

 vaaag maar t was ook midnight / mezzanotte

zaterdag 20 mei: het water is gezakt, maar de stroom is niet terug. gelukkig had ik nog maar 1 setje kalfslapjes in de freezer.
Er lopen al allerlei mensen rond om schade op te nemen en te verhelpen. De stoppen bij de electra-aansluitingen worden weer op groen gezet. Om half elf komt er een kleine herhaling van gisteravond, maar dan komt de zon en wordt het heerlijk warm. Dus lekker naar het zwembad, dat helemaal voor mezelf heb - ik kan dan ook diagonaal = optimaal baantjes trekken. En nog heel even in de zon opdrogen.

Dan kook ik (jaahaa alweer) een gezonde (vrij kleurloze) maaltijd: heerlijk....  l'ultima cena a Roma !

                     



Geen opmerkingen:

Een reactie posten