maandag 29 mei 2017

27 mei Ravenna: mozaïekstad

zaterdag 27 mei 2017; de camping ligt aan het fietspad langs de kust en naar het centrum van Ravenna. Bij de rotonde even zoeken welke afslag en dan na 9 even platte KMs als in Nederland, ben ik in centro citta Ravenna. Ik zet mijn fiets bij de St. Agata Maggiore, kijk even binnen en ga dan naar de VVV. De medewerker vindt het leuk dat ik Italiaans probeer te praten en geeft me van alles en meer info. Hij tekent zelfs op een grote kaart de route naar Classe waar de basiliek van Apollinarus staat en waar vlakbij de opgravingen zijn van de antico porto di Classe.
Hij legt uit dat er combi tickets zijn voor de vele bezienswaardigheden, maar ook dat hoge leeftijd niet meer beloond wordt met gratis entree.... jammer dan
Ik ga de kerk op hetzelfde plein in, de San Francesco; niet bijzonder maar er is een trapje en beneden kijk je in een crypte met mozaïekvloeren in water met goudvissen: heeeel grappig en bijzonder

                                  

 

Buiten, in een klein parkje met wat sarcofagen(die ze waarschijnlijk over hadden, het stikt hier van die dingen) is een groen heuveltje waar van maart 1944 tot december 1945 de botten van Dante hebben gelegen:

 

zijn zogenaamde tombe is in een klein kapelletje ernaast

 

heel eenvoudig maar je ziet het van verre


Ik wandel rond/vierkant in het chiostro francescani

 

en iets verderop in de straat vindt een opvoering plaats van een scene uit een van Dante's werken; hij staat erbij en luistert ernaar...

Ik wandel verder over het mooie piazza del popolo

 

naar de S Giovanni Evangelista die binnen hetzelfde is als de Francesco. Dan kom ik bij de Spirito Sancto die gesloten is en (ook) niet de moeite waard is,

 

volgens de kassiere van het battistero Degli Ariani waar ik binnen mag met een kaartje van eur 1 uit een automaat; als je geen muntjes hebt, heb je pech want het is wel de moeite waard.  Natuurlijk ook hier veel mozaïeken want daar staat Ravenna om bekend, en hier en daar een oud stuk fresco op een bakstenen muur

 

 

Ik wandel weer de stad in:
Een hele oude (de enige?) toren staat zo scheef dat ie gestut wordt; doet me denken aan de torens in Bologna


Ik dwaal wat af en kom bij de Giovanni Battista, waar een enorme kerststal uit Napels staat opgesteld; erg mooi gemaakt. Er zit een schakelaar bij en als ik er op druk, komt en geloei van koeien/ezels en gezang van mensen: mooi ...  italiaans  maar wel raar - zo in de lente-hitte



Ik dwaal terug naar de bewoonde wereld over een van de vele kasseien-straatjes; een mooie stad die een beetje weg heeft van Ferrara, waar ik gek op ben.

Ik kom bij de site van San Vitale; het ticketoffice is echter een stukje verderop en onderweg daar naartoe kom ik in de S.M. Maggiore ...met weer een mooie ronde toren.. en met het altaar van de Madonna van de tumoren... uhhhh





Ernaast is het atelier van een moderne mozaiekmaakster...

Dan kom ik bij het complex van San Vitale, een grote 8-hoekige kerk, het mausoleum van Galla Placidia, die echter in Rome is begraven, en een museum.

  mausoleum

Ik begin in het mausoleum, een van de 5 bezienswaardigheden van mijn combi-ticket ad eur 11,50.
Mooie kleurtjes mozaïeken op de gewelven en 3 dikke sarcofagen.

 


 
Een korte wandeling naar de schitterende kerk waar ik 45 jaar geleden 'gewoon' binnenliep; dat kon toen nog. Ik herinner me echter niet de prachtige mozaiekvloeren, de cosmatenvloeren, de beschilderde koepel en de prachtige zuilengewelven met hier en daar nog oude resten.
Hier een serie foto's:

  
 

  

Buiten de uitgang is een mooi bewerkt drempeltje op weg naar het museum en de oude ingangs?poort.

 

Het museum bewaar ik voor later, want de zee roept !!

Ik zie op rechts een oude stadspoort: Adriana, loop er naartoe en kom toevallig langs het huis met de stenen tapijten.

 

Je moet door de kerk S. Eufemia, daalt een trap af 3 meter lager liggen de vloeren van een wat ooit een groot huis was van een belangrijk iemand, want er loopt een weg doorheen.....

 

 

  

Toen men in 1993 hier een parkeergarage wilde bouwen, stuitte men op deze 'laag'... er zijn waarschijnlijk meer woonlagen, maar men kan niet dieper graven vanwege de moerassige grond waardoor de boel wellicht geheel verzakt.

Dan op zoek naar mijn fiets. de stad is uitgestorven: men eet !!
Op het piazza Duomo is de deur van de dom open. er staat echter op: Basilica Metropolitana... ik kan nergens iets vinden over de dom of over deze basilica.... ??
Grote posters dat het de maand is van het altaar van de Madonna van het Zweet.. uhhh....(foto 2 )

  zweetmadonna

  
Ook zie ik een mooi schilderwerk van Guido Reni, mij wel bekend.

   beroemd mozaïek ?

De kerkbanken zijn een beetje makkums beschilderd en opengewerkt. Ook hier prachtige sarcofagen en een crypte... ! yes. Met het mozaïek dat je op veel kaartjes en boekjes ziet, maar ik weet niet of dit het origineel is... Er staan een paar moderne?? sarcofagen; recht en onbewerkt..

De  achterkant van het gebouw is erg mooi en daar is ook het beroemde battistero degli Ortodossi ook wel Neoniano genoemd. Staat ook op mjjn kaartje dus naar binnen. Practige bemozaiekt en beelden tussen de ramen. Het grijze doopbekken is een bijzonder model ...

           



Ik zit even te genieten en ga dan echt naar mijn fiets, die eenzaam en alleen voor de S Agata staat te wachten. Op de terugweg vind ik dan de exacte fietsroute die dwars door de gezellige winkelstraat van Punta Marina Terme loopt.










  








Geen opmerkingen:

Een reactie posten