vrijdag 12 mei 2017

10 mei 2017 l'ultimo giorno a Roma con i corsisti

woensdag 10 mei 17:
Ben ik bij 'gisteren' toch vergeten de zeer bijzondere ijssalon te noemen waar we na het diner naartoe zijn gewandeld. Na 2 deftige maaltijden zat ik propvol, maar ijs glijdt er altijd gewoon tussendoor.... Deze ijssalon is wereldberoemd in Rome e.o. zoals blijkt uit de tig krantenartikelen die er hangen.

     

  

Ik vind het heerlijk om in het donker door Rome te wandelen; alleen doe ik dat nooit; ook daarom is het zo leuk om bij René te zijn

nu verder met 10 mei: we slenteren richting Campo dei Fiori met het beeld van Giordano Bruno en de leuke en lekkere markt. 

Onderweg gaan we de Matteo kapel van de S. Luigi dei Francesi kerk in waar 3 Caravaggio's hangen: prachtig prachtig prachtig

         

wat je natuurlijk op de foto ook niet ziet
Zo hier en daar staat een enorme houten poort open en kijk ik even binnen om soms het mooiste binnenplaatsen te spotten:'

  

Ter afwisseling, en omdat de 'korte' spijsvertering grote moeite heeft met al die copieuze maaltijden, eten we buiten op een kruk een heerlijk broodje / ik een stuk ricottataart met frambozen. Ik houd van iets zoets als ik veel loop... heeeerlijk...  geen tijd en hand over om een foto te maken ...

Op de Campo dei Fiori is de markt nog aan de gang. De oude Bruno die op de brandstapel is  geëindigd, staat ons op te wachten

we snuffelen, proeven, scharrelen en laten een vernuftig apparaatje demonstreren: ik had er wel een willen hebben, maar niet voor 10 euri en geen zin om iets mee te sjouwen.
Je kunt er echt makkelijk courgetti mee maken etc etc en etc, Met die ik thuis heb/had, kan ik nix.
Hij schaaft, snijdt, snippert, prikt, perst, krinkelt, frimst en framst in 15 minuten voor de hele week verse groenten en sapjes en gebruikt daar smeuïge voorbeelden bij van plastic diertjes - zoals bv blote kippen ed... LOL !!!
            

Op het terrasje op de hoek drink ik eindelijk een perziksapje; Jacob en Marian gaan huns weegs en wij gaan naar een oude electriciteitscentrale waar tig schitterende kunstwerken staan: prachtig bewaard gebleven beelden en beeltenissen.....  maar eerst:

zien wij de monumentale fontein met de schildpadjes waar Jacob naar op zoek was.....wilde....
De sierlijke fontein is een laat-renaissance werk van Taddeo Landini, waarschijnlijk naar tekeningen van Giacomo della Porta, maar...  de schildpadjes die over de rand rollebollen zijn van de grote Bernini !
                        

                                        

gelukkig hebben we de foto's ...  en geheel euforisch vervolgen wij onze weg....

Het is even zoeken naar de oude centrale Montemartini, ook mensen die er vlakbij lopen, hebben geen idee....
Eindelijk zien we de banner .. gevonden. Maar het is de moeite waard.. meer dan waard ....
Er staan - naar verluidt - ca 400 prachtige kunstwerken tussen de mooi opgeknapte (of nog in zo goede staat verkerende) oude machines of hoe al die dingen ook maar mogen heten ....

Ik moet gewoon een hele zwik foto's posten: zoooo mooooi 
  
 
 

 


        

 

                                                                                                                             Loretta's favoriet
ik stop hiermee, t wordt teveel maar
het meest bijzonder is de tombe van een meisje, genaamd Crepereia. en dan met name een ivoren popje dat naast haar skelet werd gevonden. Het popje kan alle ledematen bewegen en draagt zelfs een gouden ringetje. Er is nooit zoiets bijzonders gevonden in een graf.

  

                           Afbeeldingsresultaat voor crepereia     

  
                                     

Ook de juwelen, kammetjes en een kroon van mirto (wat ik op Sardinie heb gedronken) en zilver die het meisje droeg zien er prachtig uit. Op een van haar ringetjes (middelste op de foto) staat de naam van een man geschreven (Filetus?), misschien man of verloofde ....  dat is onbekend. Men zegt dat ze ca 17 jaar was en net voor haar bruiloft is overleden. (anders had ze geen popje bij zich)
Naast haar in hetzelfde lag Crepereio, waarschijnlijk haar broer. Haar gebit is heel gaaf, hij mist wat tanden.
Op internet is veel meer hierover te lezen, heel interessant .....

Extreem 'voldaan' gaan we terug naar het B&B en vervolgens voor de laatste keer smullen bij Vecchia Roma: ik Bruschetta carciofi met puntarelle (de onderste lootjes van de cichorei) en voor de verandering magere kalfsvlees met citroensaus , maar als toet .....  hmmmmm

     

even flink zijn en een toetje verorberen: een zachte, zoete, machtige massa met aardbeien: heel gezond. ipv broederschap drinken, gaan we vr vr vr .... vrouwen vreten vriendschap ...

                                  

dan wandelen we naar huis, maar niet voordat we langs de Maria Maggiore, waar Prinses Irene is getrouwd, wandelen en kijken naar de oudste boog in Rome
Arrivederci Roma voor de groep



Geen opmerkingen:

Een reactie posten