woensdag 17 mei 2017

17 mei 17

17 mei 17 = woensdag
ik ben alweer voor 11u00 in de stad. het zal een heet dagje worden, zegt de app en die krijgt helemaal gelijk.
Van Barberini, waar de Triton fontein van Bernini eindelijk weer ruim water geeft,


wandel ik weer via Trevi richting Palazzo Spada waar ik nog nooit ben geweest en waar vele beroemde schilders 'hangen'. 
Onderweg ga ik de kerk van de 12 apostelen in, waar ik ook nog nooit ben geweest. Het is een enorme kerk met veel moois en vooral een mooie en vrij grote crypte (hoera eindelijk!). De crypte is 'vrolijk' beschilderd zoals je dat bv in Pompei ziet/  In een soort wekglazen moeten zich de overblijfselen bevinden van St, Flip en St Sjaak, vrij vertaald; de namen zeggen me niets; scusi.



    

 
                           
De prachtige witte beeldenpartij is van mijn favoriete beeldhouwer Canova....  Ik ben hier dus al eerder geweest..... zegt mijn oude groene michelin-gids .. misschien heb ik toen de crypte gemist...

Dan sta ik ongepland oog-in-oog met het Vittoriano en ga dus eerst daar de tentoonstellingen bekijken.

                 

Eerst ga ik naar Botero met de volle, ronde figuren en vrolijke kleuren. Veelal nageschilderd van een beroemd schilderij. Ik vind het heel grappig, maar geen 8 euri waard. Ik heb diverse voorstellingen ook in het origineel gezien en dan is dit dus lachwekkend...  okay fun moet ook zijn: oordeel zelf:

     
                                                                                                           adam en eva

Dan ga ik naar de andere vleugel om Boldoni te leren kennen. Hij is heel beroemd en er hangen heel veel werken. Hij schilderde bij voorkeur adelijke vrouwen van die tijd (19/20e eeuw) en legde daarbij hun mystieke ziel bloot: hij zag vrouwen als fragiele iconen....  zegt de brochure. .
Er zijn veel erg mooie schilderijen bij; Ook een groot portret van Verdi die pas toestemde nadat Boldoni beroemd was geworden, dus zich als portretschilder had bewezen.

  


            
       Montesquieu                                    Verdi                                    Zelfportret

en nog heel veel meer mooie schilderijen ...

Ik ga lunchen bij het café van museum Capotolini, daar kun je buitenom komen. Cappuccino met pijnpitten-taart... jammie
en daarna wandel ik richting Tiber. Ik loop beneden langs het oude teatro di Marcello met nog een stuk van een tempel

                 

en de resten van de oude Ottavia poort. 

          

Het teatro is gebouwd door Julius Ceasar, maar voltooid door Augustus voor diens neef Marcellus.
En ga dan de joodse wijk in waar overal de terrassen vol zitten met kosjer eten etende mensen; zelfs in de brandende zon.... het is inmiddels ruim 30 grC.

Ik ga op zoek naar Palazzo Spada waar ik écht nog nooit ben geweest. Het wordt nog privé-bewoond maar 1 verdieping is ingericht als pinacotheek; vier zalen bomvol schilderijen, waaronder Reni en Breughel.

                     


 

   beeldig beeld

Er staan 2 grote globes, gemaakt door een Nederlander: 1 van de hemel en 1 van de aarde, maar er is nauwelijks iets op te onderscheiden

Het is nogal veel en ik ben te lui om telkens in de gids te kijken van wie wat is.  Klaar...
In de binnenplaats is het zogenaamde Perspectief van Bernini; een gang van zuilen met afnemende lengte en bogen: zo gemaakt dat de gang heel lang lijkt en hij is maar 9 meter. Aan het eind staat een beeld dat je op de foto niet kunt herkennen. Een prachtig perspectief !!  En nog een restje op de muur


Om 3 uur geeft de thermometer 33 grC aan; ik wandel langs de Tiber naar het Vaticaan en pak dan weer de bus naar Termini (CS).

Om 5 uur kom ik in de camper waar de thermometer 42 grC aangeeft: dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig is vandaag het frisse briesje hier op de berg weer teruggekomen en ik zit nog lang buiten te bloggen met een restje rode wijn op temp: ca 35gr (soort glühwein) en goddelijke mozzarella di buffala, voordat ik een kalfshamburger bak en een bordje rucola met reepjes wortel erbij.
Goh wat kook ik vaak: zo krijg ik de oude gasfles wel leeg - en dat moet ook, want mij is verteld dat die al over datum is
Morgen voorlopig de laatste dag naar Rome......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten