dinsdag 16 mei 2017

16 mei 2017: ik mag weer naar Rome !!!

Dinsdag 16 mei 2017; op stap met een 3-dagen kaart voor bussen en metro a eur 18. Eigenlijk kan ik beter 100-min kaartjes a eur 1,50 kopen, want ik reis de stad in met bus en metro en einde middag er weer uit = eur 3,-. Een les voor de volgende keer.
Gelukkig komt de bus er aan als ik bij de halte kom: het is al aardig warm om 09u30.
Ik stap uit de metro bij Barberini en loop even naar de Trevi om een filmpje te maken zodat Symona die ook kan zien met water.
Ik kom op het pleintje bij Bernini's Olifantje met obelisk en hoor buiten een gids vertellen dat de gevel van de kerk, de Santa Maria Sopra Minerva, wordt opgeknapt voor eur 600.000.

                             

ik loop even binnen naar de prachtige  Redemptore (2) van Michelangelo en nog meer Bernini's.
Je loopt hier gewoon 'overal' bij kunstschatten binnen.
Dan kom ik langs een van de eerste sportstadions - onopvallend tussen wat gebouwen weggemoffeld

          

Dan ga ik naar Piazza Navona om te kijken of er in Altemps een mooie expositie is: neen, en ook niet in chiostro Bramante (1)

    

Ik ga wel de kerk de S Maria delle Pace (2) binnen om te genieten van het fresco van Raphael, De Sibilles met de typische Raphaelse prachtige gezichtjes (3).

Aan het andere eind van de piazza is het museum Palazzo Braschi waar Wittels en Roesslers zouden hangen (zo staat in mijn te? oude groene michelingids). Ik heb er alleen 1 Wittel gezien..... helaas, maar het was wel leuk omdat er allemaal schilderijen en video's zijn over de opgravingen in het centrum van Rome gedurende de laatste 2 eeuwen; en over de historie van Braschi zelf.
Het is een prachtig paleis dat veel bestemmingen heeft gehad en totaal gerenoveerd moest worden. Een schitterend trappenhuis, beschilderde en mooie houten plafonds .. hier een serie foto's :

 

Het Piazza Navona toen en een blik uit het raam: 

            

en zo zagen ooit de stallen van het Quirinaal er uit, de Scuderie waar ik onlangs was:

             


Even om de hoek lunch ik met een spremuta (versgeperste jus) en een flinke croisssnt met creme (totaal eur 2,40!!, wat 20 meter verder op het plein minstens het 3-dubbele kost).

Ik wandel naar de Tiber en steek over naar Trastevere om naar nog meer moois van Raphael te kijken in de Villa Farnesina. Ik ben daar om 13u55 en de Villa sluit om 14u00.  Geen ramp, ik ben hier nog 3 dagen. 
Dan richting Castel San Angelo, waar ik ook al eeuwen niet ben geweest.
Ineens stopt voor me bus 40 naar Termini: ik spring erin en na een half uur door Rome hobbelen, stap ik op de metro naar Piramide om naar het mooie kerkhof A-cattolica = protestants te gaan.
Zowel Loretta als Bodart raden dit aan dus ik volg gedwee....

Het is inderdaad prachtig; zo onder de rook van de Piramide van Cestio.
Ik ga eerst op bezoek bij Keats die helemaal aan het eind bij de grote weg in een hoek ligt; of in de muur??? Er zijn ook nog 3 grafstenen met Keatsen erop uhhh eronder ..

  

Dat was makkelijk te vinden op een leeg stuk en aangegeven, maar hoe vind ik Shelley en de zoon van Goethe?
Hei, er is een office waar een zeer goed engels sprekende man vraagt of ie me kan helpen. Eerst zoekt hij voor me op of er Nederlanders liggen; en ja hoor. De bekendste is Pier Pander uit Drachten, die oa munten van/met Wihelmina heeft ontworpen. Hij laat me op een computer het graf zien, maar dat is heel simpel: hoef ik niet naartoe.  
Hij wijst me waar ik wel wil zijn en ik klauter omhoog naar die andere jongens. 

                                   

Dan daal ik weer af en maak hier en daar nog een foto.  Er liggen veel kunstenaars, dure Duitsers, Engelse en andere edelen,

  

               

              

en in het grootste mausoleum dat ik zie, ligt - nooit van gehoord, noch bestaan - de koning van New York: big, bigger, biggest ......


Gaaf om de piramide die half in het kerkhof staat, ca 2 meter lager, nu eens goed te zien; en de stadspoort S Paolo is ook een prachtstuk.




Op de camping is het vandaag nog warmer dan in de stad: er is geen briesje hier op de berg en nu (= 23u00) is het nog 27 graden......   heeeerlijk .... voor de gewrichtjes



Geen opmerkingen:

Een reactie posten