donderdag 11 mei 2017

8 mei Roma e Vecchia Roma

maandag 8 mei 2017: ipv regen, zoals de weerapp aangeeft, schijnt de zon volop !
Op weg naar Rome centro met bus 246 of 247 tot metrostation Cornelia en dan met de metro: ik heb een 7-dagenkaart voor eur 24.
Bus 247 komt eerst: hop-on: echter hij rijdt niet naar Cornelia maar naar Valle Aurelia, wat verderop ligt dus wat ook een stukje langer duurt in de ochtenddrukte, die overigens meevalt.
Binnen een uur ben ik bij Cipro achter het Vaticaan en wandel naar het SintPieterPlein. De wachtrij loopt helemaal rond om de SintPieter, zelfs voorbij de uitgang. Op maandag is er weinig open in de stad, dus dit is wel logisch.

Ik zit een poosje tussen de zuilen naar het spektakel te kijken en te genieten van de sfeer, en wandel dan mijn favoriete route naar Castel St Angelo en over de prachtige brug met de standbeelden de Tiber over richting Piazza Navona, die ik nooit kan vinden... ik wandel er altijd vlak langs .....

Inmiddels heb ik een lunchafspraak pm 12u45 in een van de beste Trattorie di Roma: te weten Vecchia Roma aan de Via Buonarotti

              

op de hoek bij B&B Little Italy van de Nederlandse René waar ik weer een paar nachten ga slapen.

  de entree op de 4e verdieping via ferrucio 30 en 
de rugtas van symona hangt te drogen aan het balkon. Mijn kamer is  daarnaast met de ramen dicht ... 



Ik ben op tijd in de trattoria en om 1 uur komt mijn lerares met 6 cursisten binnen; Er zijn oude bekenden bij: GEZELLIG!
De ontvangst en de sfeer is hartverwarmend en het eten is goddelijk:



Bucatini all'amatriciana con speck e flambé in (een enorme) pecorino;   en als dolce: panna cotta con caramello

Na een paar uurtjes gaan we naar de Piazza di Spagna bij de trappen, waar het heerlijk toeven is in de warme zon, waar de nagels nog een keer gelakt moeten worden:

                                       siamo in Italia: si deve fare bella figura !!


De prachtige fontein van Bernini die door Feijenoordfans is gemold, ziet er weer grandioos uit !! Het huis waar Shelly en Keats hebben gewoond wordt gerenoveerd....
Het is lekker warm, eindelijk na al die koude weken ...


Dan wandelen we langs de leuke, de mooie, de hele mooie en de deftige winkels in de Via Condotti en de Via del Corso naar het Piazza del Popolo.
Bij het plein staat een pantserwagen met 2 jongens met mitrailleurs in de aanslag,


zoals bij ieder metrostation en diverse andere drukke en belangrijke plekken in de stad. Het moet een veilig gevoel geven.......

Onderweg is iedereen afgehaakt diverse winkels in, waar ik nix te zoeken heb, dus ik geniet nog maar eens van de 2 Caravaggio's in de Chiesa Santa Maria del Popolo  

                             

en pak dan de metro naar Cornelia, waar de bus 246 naar de camping vlakbij de uitgang stopt.

Binnen 40 minuten ben ik vervolgens bij de camping. Ik puf buiten op de stoel even uit en 5 minuten later begint het te regenen.... wat een timing.
Lekker onder de hete douche en schrijven maar...  hierbij het resultaat !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten