maandag 15 mei 2017

14 mei rome more and more 15 mei was en zwemdag

Zon- en Moederdag 14 mei 17: de bus is aardig op tijd - of ik - en zet me binnen 10 minuten af bij Cornelia de la Salle.
De metro is vrij 'leeg' en ik stap uit bij Colosseo om over de autovrije Via dei Fori Imperiali naar het Vittoriano te wandelen. Er zijn jeugd-volleybalwedstrijden op ca 100 uitgezette velden,

                         

Ik krijg de indruk dat achter schermen langs de Fori de muren met alle kaarten over de groei van het Romeinse rijk zijn verdwenen??   Het forum wordt gestut ivm aanleg van metrolijn C die - naar verluidt - 'doorzichtig' wordt zodat men de onderwereld van Rome kan zien. Ik hoorde dat jaren geleden van een architect in de trein van Bracciano naar Rome San Pietro; en het begint er echt op te lijken: dat zou prachtig zijn, maar misschien wel zonde van sommige overblijfselen uit de oudheid.... ? er gaat vast het e.e,a, beschadigd worden....

Naast - of eigenlijk 'in' - de Fori is een basiliek open en ik stap even binnen, nooit geweest..

                    

               

Er is veel mosaïc en een mooie binnentuin. Achter in de kerk, kijk je naar beneden in de opgravingen

Ik ga op zoek naar de Carcere Marmertino, een oeroud gevang bestaande uit 2 verdiepingen kerkers onder de kerk San Giuseppe dei Falegnami - die een beetje lager op de heuvel bungelt onder het Vittoriano en het Capitool.  - waar veel bekende en beroemde mensen (van ver voor onze tijd) gevangen hebben gezeten, Zelfs Petrus waarvan de afdruk van zijn hoofd in de muur zou zijn achtergebleven (foto 2).

 


Er zijn nog heel vaag oude fresco's te zien. Met een IPad die je meekrijgt, zie je hoe ze eruit hebben gezien. In de inforuimte zie je stenen met daarop namen van bekende gevangenen, gewurgd, onthoofd.....  niet mals

                                  

Daarna klauter ik de berg (weer) op naar de bijbehorende kerk en het hooggelegen kloostertje, maar dat is niet toegankelijk.
Wel de oude kerk S.M. Aracoeli, naast het Capitool, waar onder de talrijke kristallen kroonluchters een huwelijk wordt gesloten; er is muziek van een zangeres met een prachtige stem en dan ook nog in het italiaans.

    
Ik lees later dat de kerk nogal wat schatten beherbergt, die ik natuurlijk wel heb gezien, maar niet bewust; er is hier ook zoveel te zien....
Er is een kapel met een uit een olijfboom in Jerusalem gesneden pop die aanbeden wordt als het heilige kind... lees zelf de mirakels......

                       

Ik wandel de trappen weer af naar de musei Capitolini.
Ik zag dat er een leuke en een mooie expositie is in het museum van het Vittoriano (de witte suikertaart) maar ik wil ook graag nog eens de musei Capitolini in... en dat wint ...  

Eerst steek ik over richting de toren vanaf waar Nero naar verluidt de stad zou hebben zien branden terwijl hij gekostumeerd, luidkeels gedichten voordroeg
De Torre delle Milizie (die scheve) een van de best
bewaarde middeleeuwse gebouwen van Rome
Ook wel Toren van Nero genoemd
Deze is niet toegankelijk.



om een cappuccino met een rijkelijk met room gevulde croissant, meer sfogliatelledeeg te genieten (1,20  + 1,20)


Dan het koele museum in:                      Romeinse Smart



De musea die ik tot nu toe heb bezocht, zijn helaas niet meer gratis voor 65+-ers; wel met korting.
Ik kijk er weer m'n ogen uit: prachtige schilderijen van Caravaggio, Reni, Rubens, Van Dijk, Velasquez, Van Wittel (die net als Ettore Roessler beelden heeft geschilderd zoals Rome in die jaren eruit zag en ik vind dat schitterend),etc etc; 
 Caravaggio Johannes de doper                                        en Velasquez himself
                                     

zoek de verschillen tussen Lucretia en Cleopatra van Guido Reni: Oh ja dolk en slang : zelfmoorden

 natuurlijk veel oud spul dat ze hier in de heuvels hebben opgegraven 



     Gij: Brutus!
   

en de schitterende bronzen:



                           

Ik geniet boven op de 2e verdieping van het heerlijke uitzicht over Rome
en beneden in de catacomben van een nog boeiender uitzicht in de fori imperiali....  Ik ben er bijna niet weg te slaan. 



Ik slenter terug via de tourist info en het Colosseum naar de San Giovanni in Laterano waar de pausen huisden voordat het Vaticaan er was. In het battistero is weer de een of andere ceremonie aan de gang maar ik mag wel naar binnen.
Kan ik nog eens weer mijn vissenvoet op het mooie vissenvloerdeksel (ik durf het woord put hier niet te gebruiken) zetten ter bevestiging..


        

Ik slenter door de enorme kerk en dan via de oude stadsmuur en -poort naar de metro. 

         

Ik heb nog energie over en ga de COIN binnen, een warenhuis met deftige merken zoals Armani ed. Ik wilde ooit een desigual jurk en nu heb ik een blouse gevonden die er op lijkt.



Daar heb ik in Nederland toch meer aan dan aan een zomerjurkje...zoooo hollands

Zeer voldaan over deze prachtige dag, ga ik de metro in naar Cornelia, waar ik 'heerlijk' een uur op de bus moet wachten en m'n benen een aardig eind in m'n lijf sta te staan. 
Op het camp bel ik mijn moeder(dag) en facetime even met kinderen en kleinkinderen; zij horen mij goed, maar ik hen nauwelijks en nu ik zit te bloggen om 22u30 weigert het internet ook nogal.... 

15 mei poets- was- en zwemdag.
Internet werkt nu wel dus eerst mijn blog afmaken. de was hangt (12u00) en nu naar t zwembad !!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten