zaterdag 13 mei 2017

11 en 12 mei 2017

Donderdag 11 mei: het OV gaat om 08u30 staken dus ik sta ook vroeg op en kan de groep uitzwaaien die om 06u45 naar de airport vertrekt. Arrivedcerci ...

Het is onverwacht rustig in de metro en bij Cornelia komt bus 246 er snel aan zodat ik voor 08u00 veilig op de camping ben. Het is mooi weer dus ik maak er een opruim-, was- en zwemdag van

                 

Het water is ijzig, maar de zon warmt me lekker op. Ik houd het echter niet lang vol: zwaar hoor stilliggen ..
Ik ga lekker naar de enorme supermarkt: genieten... en pruts later wat eten in elkaar

Vrijdag 12 mei:  bij de bushalte wachten heel wat mensen; ik ook een half uur; dan komt er een bus naar Cipro ?? dat is vreemd, maar bijna iedereen gaat erin; ik ook maar.
Onderweg begrijp ik dat er geen metro's rijden tussen Battistini en Cipro, mijn lijn, ivm problemen op Cipro.  Handig als je wat italiaans verstaat.
Het is erg druk en pas na een uur zet de bus ons bij station Cipro, achter het Vaticaan, af. Daar is veel politie en militairen sluiten de metro-ingangen af. We moeten lopen naar Ottaviano, het volgende station, ca 15 minuten. Daar pak ik de metro naar Barberini. Waar de beroemde Tritonfontein droog staat ??  wat is er toch aan de hand vandaag ....

Ik wandel via de bekende Via 4 Fontane, waar Irma en ik jaren geleden bijna iedere avond gingen eten, naar het Quirinale, waar de regering zit.
In de oude stallen, de Scuderie, is een tentoonstelling "Van Caravaggio tot Bernini in de 16e eeuw" met veel meesterwerken uit Spanje, met name uit de koninklijke collectie.
Tot mijn verbazing is er geen wachtrij

  
Er hangt 1 Caravaggio: Salome met het hoofd van Johannes de Doper en van Bernini een bronzen beeld dat normaliter niet voor publiek te zien is omdat het in een klooster hangt

              

Heel veel meesterwerken van bv Guido Reni (1), Velasquez (2) en Ribera (3) 



en nog veel meer moois !!

      

 

ik stop ermee ...
Bij het verlaten van het gebouw geniet ik nog even van het uitzicht over deze prachtige stad:


Even lunchen met een heerlijke siciliaanse cannolo met geperst sap / spremuta

                

Dan op weg naar het klooster van de Cappuccini, waar de gewelven met alle botten van ca 4000 monniken zijn. Ik moet wel lachen want het is heel gek; bv: schedels met daarnaast schouderbladen als hele grote flaporen.... 
Het ziet er wel uit als kunstwerken, met name de plafonds. Overal staan, hangen, liggen mummies gekleed in de bruine capucijner-pij.
Zo zijn er ca 8 grote 'nissen' ingericht. Foto's maken is helaas verboden, maar deze zijn uit de brochure



Het is warm, maar ik klauter naar Villa en Galleria Borghese smul ik van een cannolo siciliano met ricotta en drink er een spremuta (geperste sinaasappels) bij.

                                                 

Het is warm en ik klauter naar de Trinita dei Monti, de kerk boven aan de Spaanse trappen, die half afgesloten is maar ik kan nog wel in de Orsini-kapel kijken.

      

Dan wandel ik naar Villa Borghese, het grote park dat naar de Galleria Borghese voert, waar ik graag een entreekaartje voor wil.

                   

                         

Ik weet dat je van te voren moet reserveren, maar nu duurt het 2,5 week voordat je naar binnen mag.= 23 mei!!  Jammer, dan ben ik weer in t noorden.

Ik loop door het enorme park naar Il Pincio, de heuvel boven het Piazza del Popolo; lichtelijk leeggelopen, stap ik de metro in

           

en hoop dat de storing bij Cipro voorbij is zodat ik naar de camping kan met metro en bus en jaaaahh  gelukkig, alles verloopt gladjes, hoewel ik wel een half uur op de bus moet staan wachten bij Cornelia. maar dat is hier niets bijzonders ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten