vrijdag 19 mei 2017

18 mei: voorlopig de laatste dag in Rome ...

donderdag 18 mei 17.....  weer op tijd in de stad want het is niet echt bruts op de Via Aurelia.
Ik blijf vandaag rondom Piazza Repubblica/Stazione Termini en begin in de Basilica Angeli e Martiri van Michelangelo; gebouwd op de ruïne van het frigidarium van de Thermen Diocleziano.


                       
een indrukwekkende ruimte met ingelegde marmeren vloeren die met de hand en een minuscuul beiteltje worden 'gerepareerd'. Ik moet weer naar de meridiaan die diagonaal door de kerk loopt en ook met marmer is ingelegd: Even naar de vissen en de andere familie-zodiakken
Prachtig


                           
Bij het verlaten van de kerk zie ik ook mijn vriend Bruno (van het campo dei fiori) weer. salve !

Ik wandel rond de Michelangelo chiostro en herken de monnik die je van links naar rechts nakijkt als je voorbij gaat.... heel knap. Zelfs hier staat het vol 'gevonden voorwerpen'.


            

Ik ga naar het museum van de thermen Diocleziano

              

       

hier (de laatste) 3 foto's van het natatio, het grote buitenbad - waar ik alleen maar ik kan lopen - van de thermen met een groot mozaík, nu ?? opgehangen in een enorme nis


              

Er is ook in dit museum weer heel veel moois te zien;

 

   
Op een film zie ik dat de thermen vroeger helemaal met marmer bekleed waren, groene en gele zuilen; veel rood op de muren en overal beelden. Geen wonder dat alle musea hier vol beelden staan. Dat was een goed beroep in die tijd. .

De bezichtiging van enkele grote ruimtes van de thermen is openbaar; er staan bv 2 graftempels

Ik zag bij het uitkomen van de metro vanochtend dat er in de halfronde galerij en op het piaza Repubblica

             

een Eataly is gevestigd. Ik ga er lunchen met cappuccio en een taartje met gianduja.... jasses wat lekker ....ik vind de van oorsprong Gianduja chocolaatjes uit Turijn zo lekker dat ik dit ook eens wilde proberen....   Gelukkig zie je die bij ons niet.

 


               

Ik wandel het plein weer op en nader het Palazzo Massimo, het grote museum waar ik met het kaartje van de thermen ook naar binnen kan: doen !

EN NU (12U00 GA IK NAAR HET ZWEMBAD EN MAAK VANMIDDAG EEN NIEUW BERICHT OVER HET PRACHTIGE MUSEUM - follow me



Geen opmerkingen:

Een reactie posten