maandag 29 mei 2017

maandag 29 mei op zoek naar Teodorico en omgeving

Maandag 29 mei op zoek naar het Mausoleum van Teodorico dat ten noorden van het station staat, dus nogal uit het centrum.
Ik hoop dat ik er op de fiets kan komen en ook daar blijkt een separaat fietspad naartoe te gaan. Top.

Het mausoleum is nogal gestript in de loop der eeuwen (zie foto 5) en leeg op 1 rode marmeren? of granieten badkuip na op de bovenverdieping (van 2).

 

 

              

In het grote park er omheen, staan info borden waarop de hele geschiedenis van Teodorico staat en waar men kan zien hoe het gebouw ooit is geweest en verworden.

In het entreegebouw is ook een tourist info gevestigd, waar ik info vraag mbt de Rocco Brancaleone die er vlakbij is. Daar staan alleen nog de muren van het oude fort en daarbinnen is een park, met een bar/ristorante.
Ik fiets er even doorheen en maak een paar foto's, terwijl men aan het renoveren is

  
   

 

 

Ik fiets even de stad in om te lunchen bij caffeliteraria: zoals gewoonlijk een cappuccio met roombroodje en 'lees' de Stampa / krant, die vol staat over de top G7 op Sicilië en met grote foto's van Tom Dumoulin "een nieuwe generatie wielrenner" die de Giro d'Italia heeft gewonnen.


Dan ga ik terug naar de Via di Roma waar ik langs een oud gebouw kom; een ruïne genaamd Salvatore Calchi/ de hekken worden net gesloten en de dames vertellen me dat het alleen 's ochtends open is. Ik maak alleen wat foto's want je kijkt er dwars doorheen



 

Iets verder is de San Apollinare Nuovo

 

  

Dan kom ik bij de enorme Santa Maria in Porto met daarnaast het klooster dat op maandag gesloten is

 


engelen van Carrara marmer   en de madonna Greca, schutspatrona van Ravenna

     

in de kerk een beeld van Johannes Paulus met daaronder in een kogelvrij glazen bakje iets juweelderigs, ik ga googlen of ik er iets over kan vinden - neen dus wellicht iets tijdelijks

  

hij weet t ook niet ... 

Dan fiets ik door de Porto Nuovo de stad weer uit want de zee roept me alweer.

                                         








Geen opmerkingen:

Een reactie posten