zaterdag 13 mei 2017

13 mei, gelukkig zaterdag, more rome

13 mei komt eerst bus 247 die bij metro Valle Aurelia stopt, maar het gaat zo snel dat ik de stop mis, en even verderop bij metro Cipro kan uitstappen.
Ik ga naar EUR, een 'moderne' wijk : Esposizione Universale di Roma, heel ruim opgezet in lichte stenen, naar een plan uit 1937 ! voor de wereldtentoonstelling in 1942 - de wijk wordt derhalve ook wel E42 genoemd. Die tentoonstelling kwam er dus niet. De bouw die in 1939 begon, werd in 1941 gestaakt. Vanwege het heilige jaar 1950 en de olympische spelen 1960 werd het project weer opgestart. De enorme gebouwen doen nog wel fascistisch aan. Er is een meer aangelegd en een enorm groot en rond palazzo dello sport. 


Ik zie eerst een grote kerk: van binnen erg lelijk dus ik ga snel verder; een hele tippel rondom en dwars door de wijk...

            

De grote winkelstraat is mooi, nieuw en gezellig druk.
Dan vind ik het museum della Civilta, op het Marconiplein met de obelisk

           

waar ik wat oude gebruiks-voorwerpen en andere dingen zie; wel leuk maar niets bijzonders. Ik laat er een paar zien :

         

           

Ik wandel terug naar de metro en ga het zogenaamde vierkante Colosseum in


waar een kleine expositie is in mooie grote lichte ruimtes.

een van de vele beelden van binnenuit gezien :  en de obelisk vanaf het terras bij de toiletten

              

De metro terug de stad in: ik wil nog niet naar de camping en besluit nog eens de Mozes van Michelangelo te gaan bekijken. Bij de kerk S Pietro in Vincoli moet ik 35 minuten wachten in de heerlijk frisse loggia.
                                        

Het is weer de moeite waard: wat een indrukwekkend  en dynamisch beeld in een nogal flauwe setting van andere beeldhouwers


het is 4 uur ik ga kijken hoe de rij bij de Sint Pieter is: t valt mee, ik sluit aan: lekker heet in de zon

 

maar na ca 30 minuten ben ik binnen.
Er is een mism dus het achterste deel is afgesloten, maar ik kom alleen maar even sfeertje proeven. Je mag er alleen in als je wilt biechten; ik zei nadenkend: ik heb nix te biechten: Ho niente da confessare!  Beata Lei Signora, zei de leuke jonge vaticaner...  en ik opgewekt naar buiten; onderweg nog snel wat foto's, die ik natuurlijk allemaal al tig keer heb, schietend


nog een meesterwerk van Michelangelo ...  moeilijk te fotograferen achter dat dikke glas ....
nog steeds fris en fruitig (nou ja... duhh) dartel ik terug naar de metro Ottaviano en duik hier nog even de supermarkt in voor groente en water.  Wel nodig want het is 37 grC in de camper.

Een heerlijke frittata gemaakt en de hele avond zitten bloggen. 
Nu (23u00) eindelijk alles gepost. Douchen en in bed de uitslag van het songfestival bekijken .....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten