woensdag 2 mei 2018

1 mei, 2, 3 ..... Verona

Dinsdag 1 mei 2018 again the end of an era ....

   
heaven cries 2

Woensdag 2 mei op naar Verona. Het weer is deze week een stuk minder dus time for a change.
Ik vertrek in de regen naar Verona, binnendoor want ik had de moed niet om de autostrada te pakken.
Ik ben om 11u00 op camping Castel San Pietro boven op de berg bij Verona; er zijn nog 2 plekjes vrij boven bij de hoofdingang.
Ik krijg er een toegewezen maar dat zit me niet erg lekker. Ik rijd er heel knap en soepel achterwaarts in, maar bedenk dan dat er uit komen erg lastig gaat worden; zeker als het helemaal vol staat. Dan vertrekken de Polen naast mij; die plek zit aan het inrit en daar kan ik dus zo uit. Ik draai en steek nog een poos en sta dan perfekt.
Later zie ik dat er 'beneden' nog een heel groot deel camping moet zijn, maar hoe je daar komt... geen idee... in elk geval niet via deze ingang want die stopt hier vlak onder na de receptie met een terrasje met prachtig uitzicht over Verona.


Ik installeer me, drink kop koffie en wandel dan naar beneden de stad in: ca 5 min rondom het oude castel San Pietro en langs het nieuwe kasteel en dan tig trappen af naar de rivier de Adige met de enig overgebleven oude stenen brug, de ponte Pietra met een stadspoort annex toren.








Ik besluit nu al dat ik straks terug ga met de funiculare: de kabelbaan.

eerst naar de andere kant van het centrum want achter de Arena is de VVV.
Ik haal wat info en kan een Verona card kopen voor eur 18 per 24 of eur 22 per 48 uur.
Lijkt me niet handig want ik blijf minstens 3 a 4 dagen en kijk wel wanneer ik wat ga doen.
Volgens de dame bij de VVV hebben de musea geen korting voor 65+ers en kosten de meeste musea eur 6,= , maar dat blijkt later totaal onwaar!!
Ik wandel dan naar de verste plek die ik absoluut wil zien: Tomba di Giulietta met annex museum degli affreschi. Schitterende fresco's uit de 15e eeuw +

De Tomba is nu opgenomen in een museum: met Elly liep ik er 13 jaar geleden gewoon binnen en ben zelfs op de foto gegaan liggend in de tombe: nu zit er een hekkie voor


 

    Shakespeare zit erbij

      
Via een binnentuin


loop ik dan naar het museum van de fresco's, verwijderd uit diverse kappelen ed.




Er komt zelfs een Hendrik van Nassau in voor


Dan wandel ik zoveel mogelijk langs de rivier de Adige richting een blijkbaar bezienswaardige kerk: de San Fermo. De entree is eur 3 maar voor 6 eur koop je een kaartje waar je 4 kerken mee kunt bezichtigen. Dat doe ik dus en dan blijkt dat het voor 65+ers maar eur 5 is ! dus slechts 1,25 per lokatie. 
Ik krijg er ook nog een audio tour bij en begin in de zogenaamd benedenkerk; gebouwd in Romaanse stijl die ik mooi vind, door Benedictijners. Er zijn diverse 'kunstschatten' te zien en ik bekijk en beluister alles rustig

 


en wandel dan door de bovenkerk die flink gerenoveerd wordt. Er is een zeer bijzonder golvend houten plafond in dit zgn pronkstuk van Romaanse bouwstijl.
Ook hier weer de nodige texten over aanwezige kunstschatten, maar vooral het mausoleum van de familie Aleghieri vind ik interessant. Hier liggen 2 nazaten van Dante: Pietro en Ludovico



 


 Ook bijzonder in de kapel van de heilige Antonius zijn de muurschilderingen die tevoorschijn kwamen achter later aangebracht altaarstukken, geschilderd door hier bekende meesters, bv Pisano.

Klein, maar erg mooi het mausoleum Della Torre, groen en wit marmer, dat een eigen 'kamertje'(kapelleke?) heeft voorin de kerk


Ik heb in 1 middag al weer zoveel moois gezien,,, dat belooft nog wat hier...  ik wil nog wel tig foto's posten maar dan wordt het teveel.

Inmiddels is het lekker warm geworden met min vest en astronautenjas dus ik wandel heel rustig naar de funiculare. Dat kost eur 2 en scheelt 100 meter ??of meer aan trappen klimmen. Ook hier blijkt weer dat 65+ korting krijgt: eur 1. daar ga je niet voor klimmen aan het eind van de dag .



Nog even rondom nieuwe en oude castel san Pietro en dan ben ik innen 5 minuten al op de camping ! waar we inmiddels hutje mutje staan. 


Geen internet in de camper, dus bloggen op het terras bovenop de receptie; daar is het aardig gezellig met picknickende gezinnen en lezende eminence grisers, genietend van het uitzicht op stad en rivier

  


de foto's schieten soms alle kanten op dus ik hoop dat het geheel leesbaar is !  enjoy !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten