vrijdag 4 mei 2018

3 mei 18 deel 2: castel vecchio verona en verder

3 mei deel 2: ik ben ongetwijfeld interessante en leuke dingen vergeten te schrijven, maar er gebeurt ook weer heel veel op een dag, terwijl ik voor mijn doen erg rustig aan doe; ik zit soms zelfs op een bankje aan het water of op een terrasje met een mini panini met lekkere mortadella en heerlijke cappuccio voor totaal eur 2,50

  

maar eerst nog even klauteren door castel vecchio/het oude kasteel van de Scaligeri: boven over en kruipdoor de kantelengangen



 Met helemaal boven zicht op de prachtige brug en mooie doorkijkjes uit de overdekte transen


hier en daar ridders te peerd met een ander beest op t heufd ...

    en op de rug .....  ??   vroege rugzak ??

 

een oud kostbaar houten altaar'werk' van een andere nobele familie staat hier ook opgeslagen


Er is een zaal met vlaamse en hollandse meesters; de schilderijen zijn gerestaureerd met fondsen van de stad Verona. Het mooie portret van Rubens vangt licht dus geen foto, Gelukkig wel van een typisch hollands plaatje van H de Jode

 

ook van beroemde Italiaanse meesters mooie schilderijen: bv de heer Girolamo Pompei van Belini
en werken van Mantegna zoals deze madonna die echt schitterend is gemaakt



 de allegorieën van bv wetenschappen en kunstvormen vind ik ook erg mooi


hier en daar klauter ik langs wat antieke brokkels en riolering


het familiewapen van de Scaligeri, ook op oude glasscherven: prachtig.
een trapje? ze zochten het zeker hoger op ....  ik zoek het op : het is dus inderdaad een trap wat in het Italiaans Scale is: Scaligeri: de traplopers ???


Als ik weer buiten ben, wandel ik over de beroemde Scaligero brug en klauter in een van de transen in het midden: enorme hoge stappen en naar beneden moet ik springen



Aan de overkant van de Adige zet ik mij op een bankje: geniet van het uitzicht en oefen geduld

Het is nog redelijk vroeg in de middag en ik heb nog een massa energie dus huppetee - na het heerlijke bovenstaande broodje - op naar de Duomo, de kathedraal

Afbeeldingsresultaat voor duomo verona 

eerst ga je het battistero, de doopkapel, binnen. Meestal is dat een 'rond' 8-hoekig gebouw maar in dit geval is het een 3 beukige kerk met een beeldschoon uit 1 blok gouden marmer gehouwen doopvont

 

In de kerk zelf, die vrij sober is, eeuwenoude fresco's waarvan dit de oudste moet zijn

           en nog een gedeelte van de originele - prachtig ingelegde marmeren - vloer.

zo ziet het er een beetje uit binnen:


dan er is nog een belendende kerk, de Santa Elena met archeologische opgravingen in de hal en een mozaïekvloer midden in de kerk


het is weer erg mooi en ongelooflijk wat hier allemaal te zien is en dus bewaard is gebleven: een land vol ..
Het wordt donker - onweer op komst - dus ik begeef me de berg op waar ik nog een poosje probeer te bloggen op het beneden terras met nu muziek van een cellist; gisteravond was er een gitarist; samen met het schitterende uitzicht op de stad, na het onweer 

de foto van de cellist wil niet doorkomen vanaf de iPhone dus die plak ik er later wel in




Geen opmerkingen:

Een reactie posten