zaterdag 12 mei 2018

zaterdag 12 mei

12 mei 2018: de 'troebele' receptioniste heeft gisteren voor ons een route getekend om naar de antieke stad Fano te fietsen zodat we niet helemaal langs de drukke SS16 moeten maar ook nog een stuk door de natuur fietsen.
Na gisteren betwijfel ik of er iets van de route klopt, maar we gaan het proberen. Het moet in ca een half uur te doen zijn, maar dat is misschien de korte route .....

Aangezien hier ook alles vanaf ca 13u00 gesloten is, gaan we op tijd op de fiets :  toch op de heenweg maar in 1 rechte lijn via de drukke SS16 naar Fano: 9,4KM.

Een leuke oude stad met een gewone markt op 1 of 2 pleinen en een brocante markt langs de dikke stadsmuren, de Muren van Augustus met nog hier en daar een poort.
Door de markten hebben we helaas de Fontein van Geluk niet gezien: Fano wordt ook wel de stad van geluk genoemd....

Achter de kledingkraampjes is de tourist info maar die is gesloten. Ernaast is een promotiebureau voor Fano (what's the difference?) waar een man in het kantoor zit.   Hij spreekt wat duits en geeft ons een brochure over FANO met duidelijke plattegrond en wijst een paar dingen aan om te gaan zien. Bv de kerk Sta Maria Nuova met schilderijen van Perugino, Govanni Santi en Rafael (dwz hij schijnt als jong ventje ergens aan te hebben meegeschilderd)  De oudere man die bij hem staat te kleppen, wil ons graag rondleiden .... grazie

eerst natuurlijk een heerlijke cappuccino (ik althans) op een zonnig piepsmal terrasje (met brandschone wc)  ....  eur 1,50 per kopje ...

Dan beginnen we bij de Santa Maria Nuova met de beroemde schilderwerkjes

Perugino Giovanni Santi
     onder de grote Perugino een rij kleine werken - erg mooi

dan steken we door naar de Bassilica/Cattedrale waar een koor aan het repeteren is voor een concert vanavond: begeleid door een kwartetje:  gratis concert voor ons ..het klinkt mooi

We vinden het weer ook mooi, te mooi om het archeologisch museum in te gaan dus slenteren door de oude straatjes, met heel veel mooie modezaakjes, onder de boog van Augustus door waar je de dikke stadsmuren - de Mura Augustee - al ziet

Vanaf zijn standbeeld, houdt Caesar Ottaviano Augusto de boel in de gaten en een oogje op de Boog   van himself wie er daar door de stad binnen wil

de boog van buiten de stadsmuur gezien                  Aug himself

dit is Augustus' boog vanuit de stad                 en dit links buiten

We wandelen rond de stadsmuren en staan ineens bij de Rocca Malatestina, een enorm fort (1 van de 2 nog aanwezige)

Onderlangs loopt een smalle vaart die leidt naar de oude haven Portus Borghese. Vroeger was Fano een belangrijke visserij haven ... uhh misschien nu ook nog wel

Bij de tourist info buiten had een lokale dame Antoinette verteld dat er in het oude Darsene Borghese (gebouw) een tentoonstelling is van Stefano Furlani: Sassi d'autore ; de stenen van de schrijver.

Ontzettend leuke kunstwerken van stenen

en Stefano zelf is ook erg leuk

Vrolijk wandelen we terug naar het centrum dat inmiddels (13u00) al begint leeg te lopen; onze maagjes waren het al = dus aan de Pizza Taglio: stuk pizza; wat ik in Nederland zo erg mis.
Je koopt voor eur 2 een flinke punt en kunt kiezen uit verschillende soorten dus voor 4 euri heb je een heerlijke maaltijd. Het winkeltje wordt gerund door 2 hele oude mensjes: echt oud.... maar de pizza is heerlijk

lijkt kleiner dan t was

Tevreden stappen we op de fiets en vinden de route door de campagna terug naar de camping waar we ons lekker de zee in storten ......

Vanavond nemen we afscheid(seten) in het restaurant op de camping.
Het is er weer nagenoeg leeg maar alles is gereserveerd; en dat zijn nogal wat plaatsen. we mogen buiten zitten maar de tafel wordt gewoon naar binnen geschoven in de 'buitenruimte' die gereserveerd is voor de party van iemand die 60 is geworden.
We gaan zitten in de lege zaal maar langzaam maar zeker druppelt de keet inderdaad vol: vele tientallen schuiven aan in hun zaterdagse jurk. Het wordt gezellig. Lachen want ze kunnen ons niet verstaan
Wij bestellen een pizza en een halve liter witte wijn ... Is dat alles ?? ja.. dat is t
De pizza is heerlijk en de wijn ook.
Het orkestje settlede zich maar helaas maken wij de muziek niet meer mee.

Na het eten krijgen we een fles heerlijke limoncello op tafel met diverse soorten 'dolce' / cantuccini, abrikozen- en kersentaart en chocoladecake.
Antoinette eet geen zoetigheid (wat deze week goed is geweest voor mijn lijn want dan neem ik het ook niet) dus ik heb nu even het e.e.a. opgegeten. We dachten: wie het breed heeft, late het breed hangen...
Totdat de rekening kwam: oeiiiii eur 21,=  voor alles samen ...
Wat een fantastisch land is dit toch: heerlijk eten, heerlijke taal, veel ... heel veel moois aan kunst, super gezellige mensen  ....  mijn land ...

Een leuk en lekker afscheid van een leuke en lekkere week !
 dank je wel Antoinette for being here
 Goede reis naar Grecia en arrivederci !!
 SALUTE

morgen verder zuidwaarts ......