vrijdag 4 mei 2018

nu dan toch 3 mei ! deel 1 - want het is veeeel

Donderdag 3 mei 2018: zwoele wind, om 09u00 al 20 grC, halfbewolkt; prima wandelweer dus op naar de funiculare die dus pas om 11u00 begint... dus de ca  179 treden af naar de Adige, over de Ponte Pietra op naar een verre bestemming want het is nu (nog?) droog.

Ik kan het toch niet laten om hier en daar even rond en binnen te kijken. en
Nu is het een stuk minder druk op de Piazza Erbe, een van de mooiste pleinen van Verona




Dan dwaal ik af de zijstraat met de bogen in en kom op het volgende mooie plein: Piazza Dante, officieel Piazza dei Signori



een collega van Dante


Iets verderop zie ik bijzondere bouwwerken: de grafmonumenten van de familie Scaligero die ook het Castel Vecchio en de mooie Scaligero brug hebben laten bouwen, Daar ga ik later naartoe.


beetje slechts te zien op de foto maar ze zien er prachtig uit.

Dan 'terug' op zoek naar Castel Vecchio, kom ik via het huis van Julia/Giulietta op de Piazza Bra bij de Arena; toch nog weer 'een' foto gemaakt van beiden

dat dit enorm hoge losse stuk nog steeds staat .... wonderlijk




                     
  
    de hele wereld vecht om met Julia op de foto te mogen

Ik loop de Via Roma door en sta al snel voor het Castel Vecchio met rechts de Arco dei Gavi, gebouwd voor een rijke familie, de Gavi wat heel bijzonder is.
De marmeren boog stond aan het begin van de via Postumia die naar Rome leidde, waar de Gavi's vandaan kwamen.
Later stond het ding volgens de Fransen het verkeer in de weg; ze braken hem af en dumpten de veronese marmerblokken onder in het Colosseum. In 1932 is de boog weer opgebouwd op de oorspronkelijke plek.


Onder de boog het originele (uhh..? ook opgedoken?)  plaveisel waarin de karresporen nog goed te zien zijn


Ik loop om het oude kasteel heen op zoek naar de San Zeno basiliek, met links de abdijtoren en rechts de sierlijke capanile/klokketoren, volgens de brochure een van de mooiste romaanse kerken in Italie.


In 805 vond de zoon van Karel de Grote de kerk te klein en liet er een abdij bij bouwen en vergrootte de kerk met een onderkerk (crypte genaamd) en een bovenkerk.

 




In het voorportaal - gebouwd door de beroemde Nicolò -  staan zeer waardevolle bronzen deuren (op oud hout)  met 48 door verschillende meesters en in diverse periodes gemaakt bronzen afbeeldingen 

Op het hekje tussen boven en onderkerk staan heiligen in marmer afgebeeld; ze waren ooit gekleurd maar dat is er gelukkig inmiddels afgebladderd.
Ze hebben allemaal hetzelfde gezicht dus maar een foto van de ruggen... en ze hadden kleine teentjes ... waren waarschijnlijk ook kleine mannekes ..


Boven staat een groot rood beeld van een lachende !! San Zeno; met afrikaans uiterlijk; hij kwam naar verluidt uit Mauretanië maar daar zijn de geleerden, of geestelijken het nog niet over eens. Zijn resten liggen in een ferrarirood pakje met mijter en staf, in een glazen kistje ver van t volk verwijderd


In het chiostro/de kruisgang, staat nog het oude benedictijner kapelletje waarvan sommigen denken dat het het eerste 'kerkje' was wat hier gesticht werd..
de boogjes zijn in de helft van de gang rond en de anderen zijn spits maar die foto zie ik niet meer.
Er staan enkele grote sarcofagen met bisschoppen e.a.


 

het internet van telkens weg; ik vrees door het onweer dus ik stop er mee en ga later verder met de rest van 3 mei: mijn bezoek aan het castel vecchio en de oude brug etc etc




Geen opmerkingen:

Een reactie posten