zaterdag 5 mei 2018

vrijdag 4 mei 2018 - Verona

4 mei: de weersvoorspelling zegt 60% kans op regen tot ca 16u00. Het heeft de hele nacht geregend en geonweerd maar nu is het drogerig. Ik doe mijn astronautenjack aan, lekker water- en winddicht dus warm, parapluie in de rugzak en de 183 treden af de stad in.
Er staan nog een stuk of 5 dingen op mijn lijstje die ik hier wil zien vandaag en morgen.

Ik begin bij de Torre (van de familie) Lamberti, met 84 meter de hoogste toren van Verona. Voor weer een gereduceerd tarief voor 65+-ers, en ik mag me weer legitimeren... joepie .... mag ik voor 5 euri zowel met de lift naar boven in de toren als het museum Palazzo Ragione in; een museum voor moderne kunst; ik zie wel ...

 
                                                  ik waai er bijna af
           Piazza Erbe                               Piazza Dante/Signori

en loop dan via de prachtige trap het palazza Ragione in (met daarachter de torre lamberti)


prachtige kunst; gelukkig niet heel modern

veel mooie schilderijen voornamelijk van Italiaanse makelij. Hier zie je bv dat die mooie trap ooit overdekt was. (In Ferrara is er ook zo een); en nr 2 doet me denken aan Alma Tadema in Leeuwarden; prachtig!


   deze beetje Klimterig             en dit is vast familie van sipke en sopke in Leeuwarden

 

Aan het eind van de tour door grote witte ruimtes met hier en daar mooie vloeren, bogen en plafonds, kom ik in de totaal overdadig gedecoreerde Notaris kapel die het college van Notarissen hier zelf in 1408 heeft ingericht. Nu gebruikt als trouwlokatie, zie ik, dus even proberen hoe dat voelt ...niet dus



ik zit me nog een poosje te verwonderen en stap dan het dagelijks leven weer in.

Vanochtend was het museum Miniscalchi Erizzo nog gesloten, maar nu ga ik er naartoe. Het is een mooi beschilderd stadspaleis geweest van de familie Miniscalchi en ingericht met oude meubels, serviezen, glas, kunst en armery. Werkelijk allemachtig prachtig allemaal. Ik ben er helemaal alleen want ze moeten het licht voor me aan doen: genieten. 
helaas mogen er geen fotoos gemaakt worden en ze volgen me op de voet. Personeel voldoende voor 1 bezoeker ....


Tijd voor lunch op z'n italiaans dus pizza !! op de piazza Erbe, natuurlijk duurder dan in een achterstraatjes trattoria maar ik wil nu even 'leuk' zitten
Pizza salamini picante met uitzicht op de hele wereld die langs de fontein en de kraampjes flaneert

   
maccaronnetje na?? welke kleur wilt u ???


Ik wandel toevallig langs het huis van Romeo




....ook niet thuis dus door naar de basiliek Sta Anastasia, nr 4 van het combi-kaartje; en wat voor een....


links is de kleine S Michele wat vroeger de Sta Anastasia was en te klein werd (bevonden).

Links en rechts staat een doopvont gedragen door een gebochelde; als je die aanraakt, brengt het geluk. gelukkig heb ik de rechter nog heel ff aangeraakt... wie weet....

 


een mooi beschilderd gewelven plafond, gothische vormen,
de vloeren zijn in allerlei patronen gelegd van wit, zwart en rood (=Veronees) marmer, de kleuren van de benedictijner kleding en het rood van bloed...
allemaal verschillende patronen, hier een paar ervan


de rozet voor in de kerk is het oudste deel van de vloer.
De 12 enorme in divere kleuren marmer opgebouwde zuilen waren ooit beschilderd/befrescoed, wat nog op deze 2 te zien is.

 

Ook deze kerk is volgepropt met kunstschatten. De meest beroemde en kostbare is het fresco St Joris (die afscheid neemt van) (en) de Prinses van Pisano/Psanello hoog boven de Capella Pellegrini/Pelgrimskapel.
Met het blote oog nauwelijks te zien, maar de details worden op een scherm geprojecteerd en van enige uitleg voorzien. Het is inderdaad een prachtig 'schilderij' !

 



moraal?

 


St Joris stapt op zijn paard om de brug (naar..??) over te steken; daar is een dierentableau   
    geschilderd en de salamander stelt de draak voor

        

Verder overal fresco's, sarcofagen, houten panelen, marmeren ......  pff teveel om op  te noemen


Even naar buiten, onder de verbinding een foto maken en dan het eeuwenoude en originele kerkje - dat nu S Michele heet - binnen. Alleen fresco's alom, maar verder leeg ...


 



              ook hier is de vloer al in de benedictijnerkleuren, neet als in de nieuwe kerk
              in een - zoals ik het noem - een Escher patroon; maar die kwam pas veeeel later

Ik steek de rivier over naar 'mijn' kant om op zoek te gaan naar de Giardini Giusti met Palazzo, waarvan volgens mij alleen de tuinen te bezichtigen zijn. Het is richting het Afrika museum dus misschien kan ik daar ook nog even kijken. De weg leidt in elk geval door de Afrikaanse wijk; ik val ongewild erg op met mijn witte haar

Ik kom langs een archeologische opgraving van de Porta Leoni, een oude stadspoort in een winkelpromenade; het ligt hier gewoon allemaal op - of beter IN de straat

 

Ik wandel verder richting porta Vescova om op zoek te gaan naar de fortificaties. Duidelijk geen van beiden een toeristische attractie.  De fortificatie site is (ieg aan deze kant) gesloten.

 


Ik kan de tuinen niet vinden, maar heb ook geen zin om te zoeken in deze wijk; dus terug naar de rivier. Het is heet, maar  er komen weer enorme donkere luchten aan dus lekker naar boven bloggen op het beneden terras bij de bar.

De terrassen zijn het beste van de hele camping, voor zover er sprake is van een camping. Op de plattegrond heel groot, maar niet te zien of te bereiken. Misschien is er een ingang onder aan de berg ... geen idee.. geen interesse ook. Ik ben bijna klaar in Verona; nagenoeg alles gezien en bewandeld, vette blaren.... 2 kilo gewicht achter gelaten....
Morgen nog de laatste sight seeings dichtbij
buona notte








Geen opmerkingen:

Een reactie posten