zaterdag 5 mei 2018

zaterdag 5 mei laatste dag in Verona

5 mei 2018   what a difference a year makes...

Er staat weer 30% kans op regen op de buien app, maar het is knetterblauw en warm.
Ik ga op zoek naar een kerk op deze oever, aangeraden door de dame bij de tourist info: de San Giovanni in Valle.
Ik heb nog niet op kunnen zoeken waarom ik er naartoe moet want het internet doet t niet als t onweert

Het is een kleine, vrij onaanzienlijke kerk


  

Ik mag niet naar binnen in het kerkgedeelte want er is vanmiddag een trouwerij en alles staat onder alarm, stel je voor ze jatten de bloemen .... 

maar gelukkig is er een crypte: ook hier doopvont in de benedictijner kleuren


2 sarcofagen, waarvan 1 hele grote, een 2 persoons, prachtig marmerwerk


Snel klaar dus op naar het teatro Romano, rondom arena en podium alles zwaar in de steigers dus ik denk: dat wordt nix, maar t komt goed..
  
Ik dool wat rond tussen de oude brokkels en denk nog : ik moet mijn tijd volmaken



Helemaal boven, met prachtig uitzicht over de stad, is een groot klooster, waarin het museum is gevestigd, maar ik zie ook een kerkje.
 

Ook hier, zoals in veel gratis kerken, komt er meteen een vrijwillger op mij af die italiaans spreekt en me rond wil leiden; voor de engelstaligen is er dan een student aanwezig......
Ik probeer italiaans en begrijp alles makkelijk. 

Het voorstuk van de overdwars kerk stelt nix voor, maar achter het altaar is een doorkijk naar het oude gedeelte waar alles in houtsnijwerk is gemaakt, zowel banken als lambrizering, en waar alleen toegang was voor de broederschap van de heilige San Siro (van de voetbal??)  
San Siro heeft ooit een kind gered van de dood en hield hier de eerste mis achter in de grot.
Je mag niet in het oude deel want het staat op instorten... dus svp storten voor de renovatie ....

op foto 1 achter de engeltjes met het kussen is de grot van Siro



  2 engeltjes met het kussen voor de heilige hosti .... uhhh
   en in alle kleuren marmer de hoorn des overvloeds .... uhhh

  
     San Siro redt kind !                   engeltjes kijken omhoog ....

Ik klauter verder de berg op richting klooster annex museum
Daar staat erg veel moois, nogal onverwacht en ik breng er een uurtje door om te genieten
bv van
                  Schitterend haarfijn gebeeldhouwd marmer


                mooi ....     of?   oeiiii ... duivels




    glas in allerlei kleuren, ik ben gek op glas

 

ook brons: Amalia: zachtjes gaan de paardenvoetjes....



en dansende bronsjes... in de vroegere  cellen



  resten van mooie mozaïekvloeren, ook een visje - in de vroegere refter van het klooster San Girolamo
 




ook mooi om te zien hoe het er hier eeuwen geleden uitzag

 

de beroemde Palladio heeft ooit tekeningen gemaakt zoals hij dacht dat het theater er ooit uit heeft gezien; aan de hand daarvan is de maquette gemaakt

 

Aan het eind van dit museum nog een stukje Verona: een oude houten maquette van de Arena in een idem kist


en nog 2 andere fröbelwerkjes

Het is nog maar 13u30 als ik weer beneden sta. Ik ga nog even de stad in en eet dan ergens iets.
Maar achter mijn berg komen dikke luchten en ik besluit toch maar naar de camping te gaan. Misschien kan ik mijn blog afmaken

ARRIVDERCI VERONA
            

oude man laadt jong ding in zijn Ferrari Rossa ..... haha

Net voordat ik bij de funiculare ben, zie ik een winkel met heerlijk eten.
Ik stel een maaltijd samen van zalm, broccoli en gegrillde paprika's. alles wordt separaat geseald en voor eur 5 ga ik straks lekker smullen.

Boven zie ik dat het hek naar het oude castel san Pietro open staat; ik ga naar binnen, hopend dat ze het niet achter me dicht doen.....
niets te zien, alleen een soort parkje met oude brokkels



Snel bloggen voordat weer iedereen terug is en het internet overbelast. Zelfs op het boventerras is internet, maar even later gaat het ineens regenen  ....
Dat duurt gelukkig niet lang dus aan de blog; ik schiet lekker op met fotoos posten totdat de batterij van de pc leeg is.
Ik ga het getraiteurde eten opwarmen.

             

Het is heerlijk; italiaans dus puur; bakje ijs na, pc en ik weer opgeladen en weer naar het terras.
Druk op het www, maar uiteindelijk is alles gepost en kan ik rustig vertrekken naar de Adriatische stranden...  ff de neuro-voetjes laten bijkomen

Pronta !!!   buona notte !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten