woensdag 5 juni 2019

5 juni Ottobeuren, Kneip en de barokke benediktijner abdij

woensdag 5 juni 2019

Alweer een hete dag. Ik hoef gelukkig maar 45 KM te rijden naar Ottobeuren; het worden er 60 want er is een omleiding van 2 x 7,5KM.

De camping lijkt verouderd als ik op internet kijk en de recensies lees, maar is gloednieuw, met een prachtig sanitairgebouw.(Eur 20 excl stroom).

  

 

Nog een kale, schaduwloze vlakte, met hier en daar een camper en een caravan, maar met prachtige uitzichten rondom. Ik zie dus ook het dorp met de beroemde Abdijkerk annex klooster.
       
Ik wandel naar het dorp, ca 20 minuten via een goede wandelroute, langs het roze ziekenhuis en zie de Benedictijner Abdij


 

De kerk is overdadig versierd.  Het is een hoog - beetje gothisch - en ongezellig gebouw waar ik niet zo gek op ben. Ik houd meer van het knusse, ronde Romaanse bouwwerk.
In de zijbeuken staan overal ongeveer dezelfde altaren?? los in de ruimte; of zijn het relikwie-houders... geen idee...  en er is nog veeeeeel meer



 en een soort grot-kapel; dat vind ik wel wat ….. ja mw Kalb, als t maar onder de grond is (of lijkt, zoals in dit geval... op het raam na  haha )



De winkel en het museum zijn gesloten want het is middagpauze.
Ik zoek het mooie marktplein op en pak een terras in de zon waar men - zo te zien - lekker zit te smullen.


met een bewegende fontein met omkiepbakken, zoals in grote zwembaden  en een beekje door de hele stad; het zal wel uit het Kneip-park komen. Daar mag je er met de blote voetjes in.

      

            Mijn terras met uitzicht op het mooie oranje Raadhuis

Als ik in Duitsland ben, wil ik altijd als eerste een glas Johannisbeersaft en een schnitzel en zo geschied(d)e.


  



Ik wandel terug naar het klooster, door de koele gangen met doorkijkjes naar de tuinen

 




 en wat antiek houtsnijwerk      en een (schutters?)feest boom/staak

Dan kom ik langs een mooi groot gebouw - een oud kuurhotel misschien? - er staat niets op. 
Er zijn wel watervalletjes die uitkomen in vijvers met fonteinen


 en kom aan bij het Kneip Park. Het is me te heuvelachtig in deze hitte ca 30grC en ik heb wel genoeg gelopen  dus ik ga terug naar de camping.


waar de camper staat te smelten; het is 37grC binnen; erg warm terwijl ik zelf dezelfde temperatuur moet hebben...
Gelukkig is er een briesje hier op de (halfhoge) vlakte dus ramen en deuren op en het is heerlijk. 

Lekker op bed Roland Garros kijken, dacht ik, maar daar ligt alles plat ivm enorme hoosbuien. Er wordt ook niet meer verder gespeeld vandaag. 

Dan maar aan het bloggen. Helaas is de muis van mijn pc caduc, dus het knippen en plakken, plus het uploaden van de foto's duurt langer en ik krijg er zere vingers van. 
Wat ik er al niet voor over heb..... graag gedaan !

Tegen 21u00 zie ik enorme zwarte wolken aan komen rollen 

        
en ga snel douchen. 
Als ik terugkom liggen er 3 druppen op het open raam en verder komt er niets uit die wolken. 
De wind is gaan liggen dus dat doe ik zo ook maar.... hopelijk geen onweer want daar houd ik niet van

Alles rustig … tot nu toe althans ….. nu is 22u30  

blog 5 jun 19 klaar !! 

















3 opmerkingen:

  1. Wat is het mooi daar! En schnitzel... heerlijk! Grtz Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt er toch leuk dagje van gemaakt. Morgen door naar Italia, hiephiep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mw. Van Zanten heb ik je al die cursussen voor jan joker gegeven? Je zat weer eens ondergronds in de crypte!

    BeantwoordenVerwijderen