zaterdag 22 juni 2019

21 juni: de langste dag - fietsen langs de Lahn

vrijdag 21 juni 2019
een lange dag, dus maar eens weer actief worden....
Na de regen vannacht en de babbelende jongelui van de grote groep van het papa-weekend, die bij mij voor de camper aan het water zaten tot 04u00, is het gelukkig weer droog.
Nog geen zon, maar het ziet er redelijk uit op de weer-app; dus eindelijk de fiets downloaden van het rek.

Ik wil proberen naar Weilburg te fietsen; dat ziet er schitterend uit. Ik weet alleen niet precies hoever het is (het lijkt op ca 30KM) en of me dat lukt; het is wel een rivierdal, maar toch zijn er redelijke hoogteverschillen.


De ANWB routeplanner geeft wel de mogelijkheid fietsroutes te meten, maar het heeft op mijn pc nog nooit gefunctioneerd. Dus maar op zoek naar de wit/groene bordjes die vlakbij moeten staan.
Ik fiets om ca 10u00 het hek van camping OASE in Limburg aan de Lahn uit; en dan zit ik al op het Lahndal-fietspad. Rechtsaf naar het oosten want daar kwam de zon op en daar ligt Weilburg ..oa….

Het fietst lekker en ik voel me goed. Het is prima fietsweer; ca 24 grC, beetje wolken.
Ik zie op de wit/groene bordjes dat het naar Weilburg ruim 36KM is....
Ik fiets en zie wel waar de fiets strandt .
Maar het gaat prima. Ik maak wat foto's onderweg
Bv van het kasteel in Runkel en van een groepje fietsmannen uit Magdeburg, die ook met mij op de foto willen. Dat is de 2e keer deze week; de eerste was een leuke italiaan….  De brug is ook een mooi ouwetje


Ik fiets over vers gemaaide akkers, langs prachtige korenvelden (bij ons zie je ze nauwelijks nog) met klaprozen, rotsen waar een beeld boven op staat (foto5), de Lahn wordt steeds smaller en idyllischer



 

                            er is zelfs een haarspeldbocht in het circuit (foto 4).



Ook de ca 4 campings waar ik langs en over fiets, zien er armoedig uit.  Foto 6 is een oud gebouw waar een camping(café) in is gevestigd. Op internet lees ik: "Förderturm einer Erzgrube" in Gräveneck.

Ik ben na nog geen 2 uur in Weilberg aangekomen.

 

Vanaf de fiets zie je natuurlijk niet het imposante vestingwerk op de berg, zoals op internet;, maar ik moest er wel even tegenop klauteren.
Ik zoek de tourist info en krijg nog geen bijzondere indruk van het stadje. Veel leegstand en de paar winkels die er nog zijn - oa kleding en schoenen - zijn erg armzalig.

Das Schloss kan men eens per uur bezoeken dmv een rondleiding, maar minimale deelname is 2 pers, en die zijn er niet.



Ik zoek een terras waar ik een broodje kan eten: dat kennen ze hier niet zo: wel een paar vette, met idem kaas gegratineerde variaties, maar dat verdraag ik niet meer.
Ik wordt doorverwezen naar 'die alte Stadtbäckerei', maar die gaan zo sluiten en kan geen broodje meer voor me smeren en beleggen, 2 minuten werk, 3+ euri kassa....

Bij het Stadtcafé op het marktplein met de bijzondere fontein ..?..



 


krijg ik een zure duitse boterham met boter en een plak geperste schouderham.... nou ja.... lekker is heel anders maar t vult. Voor Duitsland, was de cappuccio wel lekker.


Dan wandel ik door de kasteeltuinen, waar imposante rode bloedbeuken staan en wat rijen 
?-boompjes. Het hek langs de afgrond is mooi gedecoreerd en hier en daar is mooi uitzicht.
De kasteelkerk is niet bezienswaardig, evenals de tuinen



    

ik maak wat foto's en drentel het stadje in, op zoek naar de Stadsfluiter. .
gevonden ….. Dan heb ik de lijst wel afgewerkt.


Op de heenweg was ik al langs een bijzondere sluis genomen die vol kano's lag. In de tourist info las ik nu dat dit de enige scheepstunnel in Duitsland is, onder de Mühlberg door;,gebouwd tussen 1844 en 1847 om een 2KM meander van de Lahn af te snijden.
Toen 10 jaar later het scheepsverkeer op de Lahn verdween, werd een spoorlijn aangelegd. De tunnel wordt nu gebruikt voor het recreatie-scheepsverkeer.

 



 


Ik loop nog even een stukje de sluis in en fiets dan terug totaal heb ik 74,4 KM afgelegd …!!!


Ik had de buurtjes uitgenodigd voor een hapje eten aan de overkant op het terras aan de Lahn.
We hebben heerlijk gegeten en genoten van het prachtige uitzicht.
    (oa op onze camping aan de overkant)

  


 



           



         Day is done ! een mooi einde van een prachtige dag

                












Geen opmerkingen:

Een reactie posten