donderdag 12 mei 2016

8 mei nog steeds Turijn

Zondag 8 mei 2016.
Op naar het station van Veneria waar bus 11 vertrekt naar het centrum van Turijn. Om exact 10u00 rijdt hij voor. We denderen en hobbelen in 40 minuten naar Piazza Repubblica. Zeer onaantrekkelijk en daar had ik dan ook nog niet uit moeten stappen, maar vlakbij Piazza Reale. daar vond ik wel meteen de tourist Info.
 plein voor het Palazzo Reale

Ook hier weinig mensen die engels spreken en dan ook nog vrij gebrekkig maar ik kreeg wat ik hebben wilde en wat ik nodig had voor enkele dagen Turijn. Er zijn hier veel musea en/in paleizen omdat dit in 1861 de hoofdstad van Italie was waar de koning(en) woonde(n). 
Het palazzo Reale is een groot complex met enkele musea. De koninklijke vertrekken zijn overdadig verguld en ingericht. Leuk opgestelde eetstoeltjes, mooie plafonds, er is geen plekje onbewerkt .



Ik las achteraf dat er in de bibliotheek een zelfportret van Da Vinci moet zijn dat ergens ondergronds is gevonden.... uit de beschrijving begrijp ik dat het in aarde of steen te zien is... misschien morgen nog tijd om te gaan zoeken (ns: gedaan maar t is niet te bezichtigen).
Gelukkig was er enorm veel moois te zien, zoals met bloedkoraal versierde ornamenten; wat (hopelijk) nu verboden is




of wat ze hier De Heilige Graal noemen ......   wel erg mooi



Met het hoofd vol moois naar buiten en een blik geworpen in de belendende Chiesa Reale.


met een heilige trap waar men op de knieƫn omhoog moet en dat ook doet


Toen naar het Palazzo Madama dat bestaat uit een middeleeuws deel


en een moderner deel,


ingericht als museum. Erg mooi en met veel kunst.
Er is een grote donkere zaal met 2 hele bijzondere kunstwerken van Antonello da Messina waarvan 1 dubbelzijdig werk dat pas recentelijk is ontdekt.




Antonello wordt gezien als een van de grootste meesters van de renaissancekunst (1476)
Er is een enorme porcelijnverzameling,


met oa picknickkoffers
en pauselijke (geloof ik) voorraadpotten.



Ik loop er snel doorheen; vind t wel mooi maar niet bijster boeiend; wel de prachtige juwelen en sierraden zoals deze bewerkte riem

 
Ik werd er dizzy van, dus weer naar buiten, op zoek naar de Mole Antonelliana, ooit het hoogste gebouw ter wereld ....  en gebouwd als synagoge.


Nu is er het filmmuseum in gevestigd. Ik ging echter voor de lift naar het uitkijkbalkon boven de koepel. De panoramalift gaat midden door t gebouw, rondom zie je film-geschiedenis op diverse verdiepingen. De koepel  is van binnen bewerkt of zo gemetseld? en helemaal boven zie je een vierkant gat waar de lift doorheen gaat.


Het 360 gr uitzicht op Turijn is niet spectaculair en het is niet erg helder.

Ik zag wel deze lange straat - net als de Spacca van Napels.....

Weer onweer in de lucht boven de Alpen. Nog even het museum in gegaan maar het was me te benauwd en te donker en ik had 'honger'. Bij Eataly in het museum was de keus erg klein dus buiten bij de brooodjeszaak een gevulde piadine met platgeslagen velloze saucijs, taleggiokaas en rucola gegeten hmmm;


voor de feestelijke gelegenheid (moederdag) een glas abrikozensap erbij ipv water.
De benen en voeten doen het aardig goed maar worden nu wel wat zwaar; gelukkig niet (meer?) gevoelloos.

Ik merkte dat ik de Galleria Sabauda/Savoye in het Palazzo Reale niet had gezien, evenals het Archeologisch museum, dus met inmiddels (15u30) zware benen terug.
Maar het was de moeite waard: werken van wereldberoemde schilders hangen er.
Er is ook een grote afdeling met Nederlandse en Vlaamse meesterwerken van NL-schilders waarvan ik nog nooit heb gehoord (nou zegt dat ook niet alles, maar toch: van Huchteren, Jakobsz, Van Schuppen, Stom, Mijn... MIJN STOMmiteit?? ...naast De/Een oude man van Rembrandt (ja echt), Potter, Ruysdael, Swammerdam, Dou en nog veel anderen.
Vooral deze 2 van Casper van Wittel uit Amersfoort 1647 vind ik prachtig.  De haven van Napels met Castel Nuovo en het Colosseum ....



In het archeologisch museum natuurlijk oude vondsten zoals bv familiewapens op terracottaplaten,
grafplaten, zelfs een tombe met 2 metalen grafkisten,


veel gevelstenen - mijn moeder heeft voorkomen dat ik zo zou heten net als mijn nichtjes die wel genoemd zijn naar oma van Zanten:


Inmiddels was het 5 uur,  ik was al 6 uur aan het sjouwen en snakte naar een stoel dus op zoek naar de bus. Na een half uur zat ik er in en om 18u15 bereikte ik weer het stationneke van Veneria. In de gezellige lange Via A. Mensa heb ik mezelf nog getrakteerd op een spremuta, met de hand geperste sinaasappels en een zgn Giandiotto, een typisch Turijns chocolaadje.
Dat heb ik tijdens de onweersbui om 19u30 in de camper opgesmikkeld: wel erg lekker maar voor mij net ietsje te bitter.  Toen nog 1,5 uur foto's downloaden en dit schrijven.  Morgen weer naar Turijn want ik heb een 2-dagen Turijnkaart dus moet morgen de andere musea die ik wil zien, gaan bekijken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten