woensdag 18 mei 2016

18 mei 2016 alles in Volterra bekijken - deel 2

vervolg - Woensdag 18 mei 2016; na weer van de hoge toren naar het normale leven afgedaald te zijn, op zoek naar t volgende museum. Een stadspaleis dat nog steeds bewoond wordt door de familie Viti. Ik sprak Amerikanen die zeiden dat ik daar absoluut naar binnen moet, dus volgzaam als ik ben .....
Het viel mij een beetje tegen qua inrichting maar enkele details zijn mooi en bijzonder, zoals bv deze van 2 kandelaars die niet verkocht konden worden na de dood van de eigenaar, een kardinaal, geloof ik
en de met albast ingelegde vloer in de balzaal


Er zijn enkele vitrines met - zoals in de Nederlandse vertaling staat die ik meekreeg : bouillon kommen voor de nieuwe moeder



Er hangt een (vage) tekening van Daniele Ricciarelli, die de naakten in de Sixtijnse kapel moest 'aankleden' waarna hij de 'onderbroek' werd genoemd.

In een kamer die vol hangt met waaiers



staat een kast met daarin de goudbrokaat-galakleding uit India


van Guiseppe Viti, die albasthandelaar was en dat oa uit de USA en India haalde. In India was hij een persoon van hoog aanzien en werd zo rijk dat hij dit stadspaleis kon kopen.

In de zgn Koningskamer heeft ooit Koning Victor Emanuel II geslapen.


In de volgende slaapkamer hangt een meesterwerk van de Vlaamse schilder Justus Sustermans (1641) van Cosimo III Medici met zijn gouvernante


Nu komt nog het Museo etrusco waar onvoorstelbare hoeveelheden Etruskische vondsten te vinden zijn. Er zijn meerdere zalen vol met deze grafkistjes, mini-sarcofagen met deksels

hier met een vloermozaïk uit de thermen van Guarnaccia
Ontelbaar veel vaasjes en potjes, ''prullaria' (oneerbiedig gezegd) en mooie juwelen



Hier en daar staat wat achter glas en dan denk ik dat dat waardevol is of bijzonder ...
Over die lange dunne beeldje van een jongen wordt veel gespeculeerd. De naam zou zijn l'Ombra della Sera/Schaduw van de Nacht uit de 3e eeuw BC.


waarschijnlijk omdat het lijkt op een lange schaduw van een mens.......  tsjaa

Deze vond ik ook leuk{ een bruggetje... Merel maakt die ook snel en soepel .....



en deze voorwerpen, allemaal achter glas:




en deze urn van opa:


pfff wat een collectie
nog even door de tuin gewandeld


en toen ...... na 2 weken Italië... mijn eerste pizza: mozzarella, salamino piccante en rucola:

heeerlijk: dun en knapperig

Toen naar het archeologische park met Acropolis en cisterna. De cisterna, wateropslag onder de grond, is ooit het toneel geweest van een film: spooky'

de Acropolis biedt een mooi uitzicht over de 'nieuwe' stad

Dan loop ik verder de berg af naar de poort en de fontein van t geluk: Porta& Fonti Felice



Arrivederci Volterra !

2 opmerkingen:

  1. Het was weer prachtig, en nog steeds dus.
    Veel herkenning! Hoewel ik (wij) niet zoveel gezien hebben.
    Graag tot een volgend verhaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ombre della Sera staat in de mannelijke en vrouwelijke versie bij mijn ouders op een tafeltje...volterra is zooooo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen