woensdag 18 mei 2016

18 mei 2016 alles in Volterra bekijken - deel 1

18 mei 2016; een half uur lopen naar de Dom om te checken of ik de goede - hele bijzondere - madonna met kind had gefotografeerd. Ik heb niets met Madonna's dus ik had niet opgelet, maar ik had de goede. Het andere hele bijzondere kunstwerk in de Dom is dit houten paneel


Toen naar de tourist Info voor de Volterra card. Dat werkt hier zo: je koopt 1x een kaartje voor een museum a Eur 14, en voor bejaarden Eur 12, en dan kun je met dat kaartje naar diverse andere musea, in het Palazzo dei Priori en de archeologische opgravingen de Acropoli van de Etrusken.
Ik begin bij museum Palazzo Minucci, Pinacoteca en Alabast-museum. Een mooi stadspaleis maar in de Pinacotheek slechts religieuze kunst waar ik niet dol op ben. Wel een paar beroemdheden gezien,

bv Ghirlandaio

Ook mooi dit portret van Persio Flacco, waar hier ter plaatse ook het theater naar is genoemd

geschilderd door Cosimo Daddi. Persio wijst zijn eigen naam aan in het boek.
Heel grappig vind ik de gaten in de vloeren van iedere verdieping waarin een blauw rooster ligt. Het rooster van de benedenverdieping precies onder dit



Vanuit de Pinacoteca loop je via de binnenplaats naar het EcoMuseo dell' Alabastro, wat volgens de geleerden hier harder is dan marmer; het is een beetje glazig wit


maar er zijn ook grijsschakeringen. Je kunt er zelfs muziekinstrumenten van maken.
Ook is de toren van Pisa gemaakt - 2,4 meter hoog en van 25000 stukjes diverse soorten albast; en hier staat een verdieping ervan.


Na een rondje blok, en door de Porta Fiorentina


kwam ik bij het teatro Romano, annex thermen


Toen naar het Palazzo dei Priori. Eerst met de lift naar de 2e verdieping, naar de grote raadszaal


waarna je helemaal naar en door dat mooie halfronde torentje mag klimmen, Aan het eind kan ik me er nog net doorheen wurmen maar t is de moeite waard



natuurlijk een geweldig uitzicht op de mooie stad en de omliggende toskaanse heuvels.
Mooie terracotta daken in de hele stad. Hier zie je hoe groot de Dom is, met z'n bescheiden voorgevel.


 Het mooie plein met de toren met het beest aan de overkant.




en daar is de grote kerk bij de camping (half uurtje lopen)



Onderaan het trappetje hangt een bord dat je niet vlak voor t halve en het hele uur naar boven moet klimmen; ra ra ra












Geen opmerkingen:

Een reactie posten