woensdag 11 mei 2016

6 en 7 mei 2016 Finalmente Torino / Turijn

Vrijdag 6 mei: lekker warm en om 09u30 on the road naar Turijn. Tanken langs de autostrada kost ca Eur 1,60 en off that road tussen 1,23 en 1,28. Ik vond gelukkig een tank van 1,26; tegenover de doodlopende afslag naar de camperplaats Venaria (weer de klemtoon op de i) Reale bij Turijn. Er reden net 3 campers weg en toen was de CP leeg.

Pas 's avonds kwam er een Italiaan naast me staan. Ik was al blij met een privébadkamer aangezien er maar 1 is: douche incl. wc ... of andersom....

Eerst maar eens op de fiets de omgeving verkennen en kijken hoe ik bij de Venaria en het centrum van Turijn kan komen.  Het uitgebreide complex van de Venaria Reale en daarachter het Nationale Park met Kasteel La Mandria is enorm uitgestrekt. Ik was blij dat ik op de fiets was gegaan hoewel de ingang al op 600 mtr lag. 

De tourist info bij de Venaria kon me weinig info geven; alleen over de entree van de Venaria en dat je in Turijn voor alle musea moet betalen, ook als je 65+ bent; peccato.
Naar de stad kun je met de Venaria express, een bus die telkens heen en weer rijdt, behalve op maandag, dan is de Venaria gesloten.
Dan moet je naar het station en bus 11 nemen naar het centrum.  Station is ca 2 KM lopen en er is nergens een plek om je fiets veilig te stallen.  Dus..... 

Toen naar park La Mandria gefietst, waar ik het kasteel heb bekeken waar Vittorio Emanuele II is geboren

en heeft gewoond met echtgenote Hélene van Orleans, de hertoging van Aosta,
die nogal van zoete kleuren hield;

wel lekker licht vergeleken met veel oude kasteelkamers.
De koninklijke vertrekken zijn gezellig zonder gang met elkaar verbonden, zoals toen gebruikelijk, en zijn mooi ingericht. Vooral de plafonds zijn fraai.


Hier een leuk schilderij van de geliefde huisdieren Milord en Lisetta, de 2 Trefjes


Daarna nog even door de gezellige lange straat gefietst die ooit de lichtglooiende oprit/toegangsweg was tot het kasteel Venaria. De straat is nog helemaal van ronde  hobbelkeitjes en overal zijn terrassen en enkele winkeltjes, erg gezellig uitziend.


Op de CP nog een paar uur buiten gezeten, terwijl het oude (min. eind 70) beheerdersechtpaar aan het klussen was. Hij is een soort kunstemaker. Er hangt een artikel van hem over zijn metalen dierenriemcreaties.
Het is wel een grappige kerel die me overal mee behulpzaam is. Handig om de enige klant te zijn; en handig om iets Italiaans te spreken.  Helaas is hier niets wat op internet lijkt.
Na een slapeloze nacht, nu hopelijk een slaperige......

Zaterdag 7 mei 2016: Met mn all entry ticket a Eur 25 naar de Venaria.



Je mag er mee in het kasteel, in de scuderie/stallen, de 3 tentoonstellingen en de uitgestrekte tuinen.


Omdat het nog vroeg en rustig is, eerst naar de koninklijke vertrekken met portretgallerij, prachtige zalen/kamers, zoals die van Diana, het hart van het kasteel.
Oude boekwerken met prenten van Turin als koningszetel, oa. gemaakt in 1682 door dhr Bleau uit Amsterdam; 

en een stoel van Nederlandse makelij, bekleed met zijde



verguld zilveren servies/incl bestek,

beeldige snuifdoosjes

en idem horloges

In de scuderie, de stallen .. nou ja stallen, het kasteel waar de paarden woonden, staan nu oude koetsen en de zitstoel van mijn eigen hertog. 

   

en er ligt de schitterende koninklijke gondel, de Bucentaur.  


Een trip van Venetie naar Turijn duurde 32 dagen....  grotendeels met mankracht voortbewogen.... dan bedoel ik niet alleen de roeiers, maar de mannen op de wal die de boot trokken, zoals bij ons trekpaarden dat deden ..... 

aangezien ik een all-in ticket had en nog tijd en zin ben ik naar de fototentoonstelling van Steve McCurry gegaan. Eigenlijk houd ik niet van fototentoon-stellingen, maar hier hingen hele bijzondere exemplaren, waarbij ik onmiddellijk titels voelde opkomen zoals bv :  de trouwring  



hangjongeren



dan toch maar liever mijn eigen korte nek


Miss IKEA

MIS!(sen) Primark??

etc etc etc
.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten