dinsdag 17 mei 2016

17 mei 2016 op verkenning in Volterra.

Het is inderdaad ca 20 min lopen flink bergopwaarts tot de 1e stadspoort en dan nog een stukje naar het eerste mooie plein bij de Dom/Kathedraal



Op weg daar naartoe, loop ik langs de staatsopleiding Kunst waar in de tuin een mooi beeld staat dat leunt op de Balze, grote kliffen en keien uit een lange muur die ook hier langs Volterra loopt



Het voelt goed hier; zowel de camping als de stad, een fijne stad om rond te lopen.  Er is veel te zien dus vanmiddag oriĆ«nteren.
Tegenover de Dom is een mooie, 6-hoekige Battistero/doopkapel.

Helaas versierd/verziekt? met grote schreeuwerige doeken met duitse teksten. Ook op het plein is kunst te zien, maar dat is mooier. Bij de eieren staan gedichten over sterren... geschreven door G. Bartelozzi


De skyline is mooi met het bijzondere halfronde torentje


- ik kan niet zien waar het op staat maar als ik de hoek om ben, zie ik dat daar ook nog de dom is.


De Dom is mooi van binnen met gelaagde marmeren muren met romaanse zuilenbogen, een bewerkt houten plafond met blad?goud?

met een bijzonder altaar op pootjes

en de pootjes weer op beestjes 
dit alles gewijd aan
opa

en een hele bijzondere Madonna
Daar achter de Dom kom ik op het prachtige bijna Florentijnse plein de Piazza dei Priori

met het gelijknamige paleis en daar staat dus het halfronde torentje op! waar ik morgen op ga klimmen !!



en nog enkele mooie gebouwen en gezellig volle terrassen.
Ik wandel verder en loop enorme trappen af (een jongen op een mountainbike vliegt me voorbij)


naar de Fonti dei Docciola, waar nog 2 bronwatertjes de oeroude (1245 gemaakt door meastro Stefano) fontein instromen.



en geen reigers hier die de grote vissen eruit vangen .... Dan klim ik de andere nog langere trap langs de

stadsmuren op richting Etrusken museum.

Dan rechts voor de Porta a Selci


wandel ik langs het kilometerslange Fortezza Medicea dat nu staatsgevangenis is


(een paar Duitse toeristen proberen daar binnen te komen en een Italiaanse dame en ik moeten er behoorlijk om lachen)

naar het archeologisch park

naar de Acropoli Etruschi, die ik ook op de lijst zet voor morgen.

Overal zie ik mooie afvalbakken met porcelijnen bakjes en een aparte asbak.

Op weg terug naar de camping door een paar leuke straatjes


zie ik overal winkels en ateliers met Albast dat hier dus veel wordt gemaakt / verwerkt tot 'noem het maar op '  (boven zit een man de stenen los te bikken en onder een opengewerkte schemerlamp)


Vlakbij de camping is de kerk van S. Franciscus met een bijzondere kapel, eigendom van



in elk  geval veel mooier dan de kerk



Achter de camping Le Balze, zie ik een bordje naar Le Balze. Hete blijkt een muur van dikke keien te zijn boven op enorme klippen.



Op de kaarten erbij zie ik dat hier maar een stuk van Le Balze is waar Volterra op ligt. Het is een
uitgestrekt gebied.

dit is in elk geval het stuk Balze bij Volterra



en mijn camper staat er  nog geen 10 meter vandaan
ik zie em nl door het hek


pfff het lijkt wel een foto-album.. en zo heb ik nog meer dan 100 foto's alleen al van vanmiddag.
Na de flinke onweersbui (alweer) kleurt de lucht boven de vallei achter Le Balze donkerrood, alsof heel Toscane in brand staat.
Hopelijk morgen mooi weer... voorteken prima maar de berichten zijn matig ....

tot morgen !!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten