donderdag 12 mei 2016

10 mei La Superga

dinsdag 10 mei 2016 na de hele nacht regen, was het om 08u15 bijna droog.

Net toen ik naar het hek van de CP wandelde, kwam de zetbaas aangereden en bracht me in de lekkere warme FIAT naar het station.
Gelukkig was ik vroeg want het was super druk en de bus deed er 1,5 uur over om bij Porta Nuova te komen, waar ik bus 15 moest nemen.
Die was er niet, maar volgens de 3 dames van de info moest ik nr 68 hebben. dat klopte (ook) en om 10u30 was ik bij het treintje van 11u00-11u20 de aardig hoge berg op


zeer comfortabel .. duhh


en later de berg weer af ....



maar eerst naar de Basilica La Superga.

Ooit daar op de berg gebouwd vanwege het schitterende uitzicht.
De top van de berg à 40 meter moest worden weggehaald om de kerk met bijgebouwen, waar alleen intelligente monniken mocht studeren, te bouwen. 
De kerk vond ik niets bijzonders van binnen en van buiten een beetje haveloos.
Ik kreeg een privé rondleiding door de tombes van de Savoyes die de eerste koningen van Italië leverden.
De crypte heeft hetzelfde model als de kerk, maar is veel mooier. Midden onder het centrale altaar ligt de meest belangrijke koning; dwz ik begreep dat hij er niet echt ligt maar het is wel de allermooiste tombe ... 
Foto's mocht ik niet maken, maar deze had ik snel al gemaakt:


tsjaa.  Er is ook een grafkamer waar de kinderen liggen: er zijn nog diverse schappen leeg en als de huidige Savoyes dat wensen, mogen zij daar bijgezet worden.

De gids was een oude man die natuurlijk enorm veel wist te vertellen, in het italiaans: ik heb er wel 99% van begrepen, maar alles onthouden was moeilijker.
Eerst vertelde hij in de chiostro/binnentuin over de bouw en dat er van de daken van alle gebouwen buizen naar beneden leidden naar een cisterne waardoor men boven op deze berg water kon tappen. Op de originele put is ooit een dak gebouwd ter versiering; uit een periode dat men Japanse gebouwen mooi vond. 

Toen liet hij me de oude eetzaal/refter zien waar schilderijen hangen van alle pausen die er tot en met heden zijn geweest, ik meen me te herinneren dat hij zei 263.



De huidige hangt altijd recht onder het centrale plaatje van JC en schuift door als hij dood of weg is. De eerste ca 100 pausen zijn pas ver na hun dood geschilderd dus zijn totaal niet naar waarheid weergegeven. De laatsten kon ik wel herkennen.

Achter de Basilica is de gedenkplaat(s) van het voetbalelftal van Turijn dat daar 4 mei 1949 met een vliegtuig tegen de berg aan is verongelukt.  Helaas ben ik vergeten te gaan kijken

foto van Primo Torinese.Fiat G.212 I-ELCE tragedia Superga.jpg


Terug bleek bus 15 een tram te zijn die aanzienlijk comfortabeler reist dan de bussen hier. Nog even bij de official Juventus store naar binnen voor een presentje voor m'n kleinzoon
en toen in een nog erger rammelende bus naar huis: zelfs de Italianen moesten er om lachen.

Ik rammelde inmiddels ook (zou een trilplaat van Vanessa dan toch werken??) maar in Venaria waren de restaurants gesloten:
dus maar weer bij de broodjeswinkel een heerlijke warme piadine, nu met kaas en courgette gegeten.
(dit was de vorige met ham en mozzarella en tomaat; nog lekkerder)



Nog een fietstocht gemaakt door het nationale park La Mandria (nu met de klemtoon op de a); het is enorm groot en ik heb het meer dat ik zocht dan ook niet gevonden.  Wel diverse huisjes gezien die ze hier cascina noemen. Ze lijken op elkaar, mooi versierd


Toen een flinke poets van camper en mezelf ... klaar voor vertrek...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten