maandag 30 mei 2016

20 en 21 mei 2016 (alle wegen leiden) naar ROME

Vrijdag 20 mei 2016: het heeft lang geonweerd en het is koud.
Snel door naar t zuiden. Het is druk en de route is alleen aan het eind, de laatste 20KM naar het meer van Bracciano, mooi.
Ik ben al om 11u30 op de camping omdat ik onderweg geen grote supermarkt tegenkwam.
Er is nog 1 plek vrij vlak aan het meer. De voorste rijen zijn allemaal gereserveerd. Langs het meer staan allemaal bejaarde Nederlanders - die in de zon liggen te bakken bij 18 grC en een frisse noordenwind -  en verder is de camping vrij leeg.


Ik rommel de hele middag een beetje aan en bereid mijn bezoek morgen aan Rome voor.
Ik merk dat ik alle bekende bezienswaardigheden al vaak heb gezien. Dan maar op zoek naar het beroemde sleutelgat op de Piazza Cavallieri di Malta waar ik nog niet ben geweest. Misschien is het Domus Aurea ook eens open? daar kom ik al jaren voor de dichte deur. Proberen binnen te komen in de Villa Borghese...    en anders lekker slenteren....

Ik geniet enorm van het uitzicht op het mooie ronde meer en de berg van Bracciano met het grote Orsini-kasteel waar Tom Cruise ooit eens is getrouwd. Ook nog maar een keer naartoe....

Zaterdag 21 mei 2016: er komt om 09u45 een streekbus van de camping naar het stadje Eur 1. Vandaar nog een stukje lopen naar het station. Met een zgn BIRG kaartje kun je met de (gelukkig vernieuwde) trein naar Rome Aurelia (daar kun je op Metro Lijn A), of naar San Pietro, Trastevere etc. en de hele dag daar met openbaar vervoer en terug met de trein voor Eur 8. 
Ik was nog nooit in het museum van de Scuderie (stallen) van het Quirinale geweest dus ..... Gelukkig geen lange wachtrij voor Parmigianino en Corregio, 2 oude Italiaanse meesters.



Prachtige schilderijen die niet gefotografeerd mochten worden. Wel het uitzicht vanuit het museum op mooie dakterrassen en overblijfselen uit vervlogen tijden.



Na een deftige (dwz dure) cappu met brioche met creme en kersen op naar mn volgende doel: Palazzo dell"Esposizione, ook nooit geweest. Daar was in het prachtige paleis



een fototentoonstelling, waar ik dus nix aan vond, en de Caravaggio Experience.  De maestro zelf:


In enkele zalen werden op alle muren schilderijen van Caravaggio geprojecteerd, ze gleden voorbij, compleet of in details.



Tekeningen werden opgevuld, je gaat met Caravaggio mee op reis met de boot naar Rome, Napels, Sicilia en Malta. Je zit midden in zijn schilderijen; boeiend.
Na een uur maar weer eens naar buiten, op zoek naar de Chiostro di Bramante waar een tentoonstelling was van de Macchiaioli, een groep Italiaanse schilders, waar we op Italiaanse les een hoofdstuk over hebben behandeld. Veel, en mooie schilderijen die ook niet gefotografeerd mochten worden. Er was ook een zgn Lapidarium; in dit geval betekent dat een wandeling door de chiostro, de overdekte gangen rondom de binnentuin waar oude brokstukken hangen en staan. 



Daar zijn ze weer: de Medici ...

en deze visschaal met vissen is natuurlijk erg leuk voor mij.



Aangezien de laatste shuttle naar de camping om 19u30 gaat, werd het tijd om naar de trein te gaan die er ruim een uur over doet om in Bracciano te komen. Ik liep richting Castel St Angelo en kwam langs de ingang van het Palazzo Venezia waar ik ook nog niet was geweest. Ik had de ingang aan de andere kant verwacht, ca 5 minuten lopen de hoek om bij Piazza Venezia dus dit was een toevalstreffer. Slechts een klein deel van het enorme gebouw is ingericht als museum, met een erg leuke receptionist en een stel Amerikanen die meteen wisten dat ik een Nederlandse was omdat ik engels en italiaans sprak. De prachtige glanzende en gekleurde vloeren vielen me meteen op, evenals de mooie plafonds.



Er staan nogal wat hele oude houten beelden, maar er hangen ook 2 mooie schilderijen van Jacob Gerritz. Cuyp uit Dordrecht. 
 En nu ik toch op de Orsini-tour ben, hier de 5? zonen van Virginio Orsini uit 1597. 


en de 4 gratiën die er niets aan kunnen doen,



en zij?? ook last van het matje ??


Een leuk bronsje

en naast de terracottareliefs ook een reliefwerkje van papiermaché...



het kan niet op; gelukkig maar een klein museum.

Met dit prachtige plaatje in zicht

kwam ik in een heerlijke winkel waar ik een stuk plaatpizza heb gegeten.



Je laat een stuk afsnijden en betaalt naar gewicht. Ik had een flink stuk goddelijke pizza voor eur 3,70.

Bij het stoplicht stond ik achter dit sjaaltje - 1 van vele ....


en iets verderop werd de een of andere madonna richting Sint Pieter gedragen, terwijl een groepje muziek maakte en erbij zong:




2016 het jaar van de Misericordia; barmhartigheid

Ik was net op tijd voor de trein van 17u03 die precies op tijd om bijna 18u00 in Bracciano landde. Eerst gelaafd aan (en/of met?) versgeperst sap en toen naar de supermarkt. Nog een half uur op de bus zitten wachten op een terrasje met allemaal studenten, bier, koffie, aperols spritz, campari's soda en 1 flesje water met prik: IK.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten