dinsdag 17 april 2018

17 april Fietsen op Texel

dinsdag 17 april 2018: eerst 10KM fietsen - gelukkig eens met de wind in de rug - naar de boot naar Texel, met wat tips van Li op zak. Ik ben er nog nooit geweest dus : leuk !


We zitten buiten onder de brug waar een promotiefilm voor de website wordt gemaakt.

  

De overtocht duurt slechts20 minuten en kost eur 2,50 p/p en 2,50 voor de fiets.
we fietsen achter de meute aan, via soms glooiende weilande, naar Oudeschild.
Daar drinken we koffie aan de haven, waar net een mooi schip binnen vaart.
Even later gaan drie marinemannen high tech tests doen zowel boven als onder het water van de zee.



We kijken nog even in een winketje met lokale produkten waaronder veel schapenwollensokken e.d. maar ook schapenwolcreme (?) en Texels doucheschuim wat heerlijk naar Hammam ruikt (eucalyptus dus). Ook zijn er diverse Texelse bieren.

We fietsen over de dijk het stadje in en gaan het museum Kaap Skil binnen. Een groot gebouw met boven een expositie over alles wat op de zeebodem is gevonden en beneden ook nog iets... ik herinner me het niet want we zijn alleen buiten geweest in een klein openluchtmuseum.


 We klauteren in de hier vanuit de Zaanstreek naartoe gebrachte molen De Traanroeier


Je klautert omhoog en ziet hoe de molen werkt, maar dat wist ik al.
Dan loop je over een glazen brug naar een belendend gebouw, waar momenteel o.a. een expositie is van gebreide kinderschipperstruien.. uhhh .....  maar het is toch wel heel leuk. De truien, bijna allemaal blauw, hebben verschillende patronen al naar gelang het dorp waar ze gebreid zijn



Het oorspronkelijke juttersmuseum, nu geïntegreerd in dit museum, staat, ligt en hangt stampvol op het strand gevonden spullen en 3500 flessen, verzameld door een inwoner

        

Overzal op het terrein zijn schepen en wrakken en replica;s te zien, zoals bv deze (oorlogs)brik De Irene


en nog wat Texelse schepen waar ik de namen niet van heb genoteerd ...

Er staan enkele vissershuisjes op het terrein, een timmermanshuisje, maar met een schoenmakers werkplaatsje erin (?) en een bakkerswinkeltje; allemaal erg mooi en goed onderhouden. Binnen hoor je geluiden van de bewoners, bv een (niet alleen..) snurkende man in een bedstee... grappig



Dan fietsen we richting Den Burg waar we het stadje in gaan om te lunchen. Het blijft helaas fris maar we zitten op een overdekt terras met italiaans(achtige) panini met mozzarella en salami.

Dan zoeken we de naaldbossen op die hier ooit zijn aangeplant. Fietsen door de duinen is hier niet mogelijk: jammer. Ik voel me meer op de Veluwe dan op een Waddeneiland. Ik ken alleen Ameland en daar is het heel anders. 


Eten bij Paal 12 moet erg leuk zijn, maar daar zijn we te vroeg dus fietsen door naar Paal 9, nog niet 'gemoderniseerd', waar we eerst op het terras gaan zitten genieten van het mooie strand en een rustige zee. Het is buiten te fris dus we gaan binnen eten



Het fietstocht naar de boot is een stuk korter dan we denken en dan men ons vertelt dus ik ga bij de terminal wandelen tot aan het einde van de pier


en daarna een duintje - met uitzicht - op waar deze gedenksteen voor gesneuvelde zeelieden ligt.


We zijn net voor donker op de camping met 62,5 KM op de teller. 
Ik zit nog lang aan dit blog te werken want internet hapert nogal en om 0u00 geef ik de moed op, totaal over mijn slaap (uhh wat is dat) heen .....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten