zondag 15 april 2018

12, 13, 14 en 15 april 2018 op naar ZEE !!

12 april vertrekken we naar Julianadorp:

Ik rijd eerst naar huis om een paar zaken te regelen en vervolgens naar de garage omdat er iets kleppert als ik boven de 100 rijd: een antenne waarvan de bevestiging is afgebroken. alles snel klaar en dan richting de afsluitdijk: wat een indrukwekkend bouwwerk van ca 30 KM dwars door de zee.

Om een uurtje of 4 schuif ik aan op mini camping Ons Lust bij een bloembollenboer.
We staan aan de rand van een veld met miljoenen of -jarden  narcissen en de duinen op de achtergrond        

 
       
aan de andere kant van de camping zijn enorme velden vol hyacinten: ze geuren goddelijk: ik ben er gek op !!
Er trekt wat mist op uit zee dus het is nogal koud. Later komt ook nog Hans op de camping die nagenoeg vol is omdat er mooi weer is beloofd voor het weekend. Dat ken ik inmiddels: dat doet het KNMI iedere week en vanaf donderdag wordt alles anders ..... zo ook nu
Dus we gaan al snel ons eigen blikje in...

Vrijdag de 13e; wederom fris en we gaan op de fiets naar Den Helder op zoek naar de visafslag: het is per slot van rekening vrijdag ....
Na veel gezoek vanwege slechte bewijzering en straatnaambordjes in deze lelijke stad, vinden we eindelijk de haven en de verse vissen: geweldig !!

 

  DORADE

 

We nemen voor ieder een Dorade die ontschubt en geleegd wordt en fietsen terug langs een booreiland, (veer)boten en diverse marine gebouwen, zoals Het Koninklijk Instituut

 

Op zoek naar het fietspad langs zee, fietsen we om de historische werf met het oa marinemuseum met een onderzeeƫr
          

het is een enorm complex waar we zeker een keer gaan kijken.

Dan fietsen we over de dijk naar beneden en zien in de verte in de nevel die inmiddels weer uit zee optrekt (wel goed voor de vissen in de fietstas) de Lange Jaap vuurtoren

       

Bij de camper zetten we de kookplaat buiten en storten ons met behulp van onze kok op de dorade

 

 

We laten de heerlijke vis zwemmen in een idem Italiaanse Verdicchio..... hmmmm

14 april: slechts weer na een zware nacht..... we gaan naar Julianadorp om even wat boodschappen te doen. en koffie met een heerlijk taartje bij bakker Haakman, eigenlijk moet ik nog niet aan eten denken, maar iets zoets gaat er altijd in

 

Via Landal park Ooghduyne en geurende bloemenvelden fietsen we richting zee en door de duinen terug.

Zondag 15 april regen regen regen, maar gelukkig rond de middag droog. Ik maak een lange wandeling langs het enorme strand
bijna niemand te zien op een naakte bloterik na die de zee uit komt hollen; een beetje jaloers ben ik wel maar dit is me toch te koud
Ik loop 2 uur; langs 2 strandtenten en heel veel strandhuisjes

 
de zee is heel laag en tam en de paarden wagen zich op een zandbank 




En dan eindelijk aan het einde van de middag komt de zon door en kunnen we buiten zitten!!
    Op naar een mooiweerweek !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten