zondag 15 april 2018

11 april 2018 het middelpunt van Nederland op de Goudsberg

11.4.18: De laatste dag op de Veluwe ga ik weer een prachtige route fietsen:  richting Lunteren

Hier zie ik koeien, maar op een ongewone plek, nl midden in het bos ! lollig

  

Ik zie een bijzonder gebouw en ga kijken naar de zgn IJzertijd Boerderij, een archeologische vindplaats.






Een stukje verder, op de goudsberg, vond ik een toren, genaamd De Koepel. Gebouwd voor Notaris V.d. Ham als theekoepel. er is een mooie gevelsteen gemetseld van de architect/kunstenaar dhr Neuwenkamp.
De notaris stierf kinderloos en liet de koepel na aan de bevolking van Lunteren, zo vertelt de beheerster me.
Zij hebben er 2 verdiepingen op gebouwd en er een museum van gemaakt.
Op de tussen verdieping is een fototentoonstelling en op de bovenste is het Lunter(en)s Museum.
Ik heb geen zin om helemaal naar boven te klauteren....

     

 

Ik ben 2100 meter verwijderd van het middelpunt van Nederland !!
nooit geweten dat dat aangegeven is




     met een vergezicht vanaf het uitkijkpunt over een glooiende es.

Ik sjees de Goudsberg af in duizelingwekkende vaart en merk dat ik een rondje heb gefietst

.
 

Ik stop even bij het 'graf' van Robert Greene een Amerikaanse vliegenier die hier in 1944 is neergestort.

Dan peddel ik weer naar de camping waar ik 40KM op de teller heb staan. Ik heb een groot deel van de Veluwe gezien : PRACHTIG !!

Jaap is bezig voorbereidingen te treffen voor heerlijke spek-, appel- en boerenjongenspannenkoeken die hij persoonlijk voor me bakt; dat maakt het dubbel lekker !! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten