donderdag 17 april 2014

Murano, Torcello, Burano 17 april 2014

Na een gezellige babbel over van alles en nog wat, maar vooral de busprijzen, met een lokale mevrouw, weer tegen 10u00 in de bus naar Venetie. Daar aangekomen, meteen op zoek naar de boot naar Murano waar we aan de haven in de zon een lekkere stevige koffie dronken alvorens op pad te gaan langs alle glaswinkels. Voor ons de grijsgroene zee en aan de andere kant, in de verte de sneeuw op de bergen... heel bijzonder
Betske las ons weer voor uit haar handige en nogal uitgebreide gids. en had ook hier een wandelroute, wat ik erg handig vind aangezien je steegjes in loopt waar ik normaliter niet in zou gaan maar die toch de leuke dingen van een (ei)land ontvouwen.


Na de wandeling en de bezichtiging van 2 kerken en 1 belendend museum in een hele oude sacristie, met allerlei kerkelijke gebruiksvoorwerpen, terug naar de Faro/vuurtoren waar we Nol en zijn nogal glasgekke Marian weer troffen.
Vervolgens met de boot naar Torcello, waar je langs een kanaaltje naar een complex wandelt met enkele kerken uit oa de 11e eeuw. Ik ben er jaren geleden geweest met mijn europese collega's maar kon me er weinig meer van herinneren.
In de grootste van de kerken, de Basilica, zijn de korte muren van top tot teen versierd met mozaïken van piepkleine steentjes en stukjes 'goud'.
 
 

Ondanks dreigende wolken boven zee, bleef de lucht blauw en voeren we weer buiten op de boot (beetje verbrand op armen en in gezicht) 'terug' naar Burano (lang leve de bus/vaporettokaart die we er al dubbel en dwars uit hebben).
Burano is heel gezellig, vol al dan niet fel gekleurde huisjes. Lekker rond en door het hele dorp gewandeld en in de laatste zon dan eindelijk een Aperol spritz!!  met de typisch Buranese S-vormige koekjes Bussolá Buranelle, een droog koekje dat naar vanille en roomboter met eidooier smaakt; heerlijk.

De boot vertrok voor onze neus richting Venetie en we hadden trek; dus even op de hoek bij het water baccalá con patate e bibite a Eur 12,= gegeten: stokvis, patat, flesje witte wijn.... ik vond het heel lekker.
Het is een aardig stukje terug varen in de mooi ondergaande zon en de frisse wind; bij Fonta Nuove overstappen en bij Piazzale Roma stond onze bus al klaar. Het gaat allemaal al een stuk sneller als je weet waar je boten stoppen en de bus vertrekt ....
Tot mijn verbazing had ik na de thee in Ria's camper, internet in mijn camper dus zat ik om half 2 nog hieraan te schrijven en foto's te downloaden.
Wat hebben we weer een super dag gehad met heel veel moois
Morgen wil men een rustdag, behalve Betske en ik. Misschien proberen in het Dogenpaleis te komen; daar staan telkens enorme lange rijen mensen voor. A domani !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten