woensdag 15 juni 2016

7 juni 2016 ASSISI

Dinsdag 7 juni 16: Om 09u30 konden we met het shuttlebusje van de camping voor eur 1,50 naar het busstation in Assisi. Eerst maar naar de St Franciscus-kerken geklauterd.


Ook hier ingangscontrole waarna je de onderkerk in loopt, waar de tombe is met de botten van Franciscus.

 

Ik heb een kaars gekocht, maar die mag je niet zelf aansteken. De kaarsen gaan in een doos en worden dan elders aangestoken. Dat vond ik maar nix, dus ik heb de kaars meegenomen en in de kapel van St Antonio di Padova aangestoken......
Marian wist t beter: het is logisch dat men de kaarsen niet aan mag steken in de met fresco's overladen kerk want dan is in no time alles zwart, met wellicht meer dan een miljoen bezoekers per jaar.

Dan nog even de bovenkerk in en lekker verder slenteren door de mooie stad.

              
0
                           

                 

Onderaan de berg de Rocca Maggiore is een kerkje waar een expositie is van deze zwangere Mariabeeldjes die als het ware in 1 hand gekneed zijn.

 

Ze zijn gemaakt van ca 34 soorten hout; verder staat er nog een grote houten Tau die je in de stad overal als hangertje kunt kopen.

We besluiten naar de ruïne Rocca Maggiore te lopen; dat is hoog op de berg.

  

Als we de berg oplopen, zie je in de verte ook nog torens in de lange stadsmuur;
overal is uitzicht op de mooie oude stad met de terracotta dakpannen.
 
                     

Ik klim helemaal omhoog in de Rocca, smalle ongelijke stenen wenteltrapjes,

  

 
130 stappen door de lange muur - met mooie doorkijkjes                    

en vervolgens een nog kleiner trapje op en dan sta ik op het hoogste punt ( heel blij met me hernieuwde conditie) van waar je natuurlijk een machtig uitzicht hebt en zelfs Perugia kunt zien; zeker als het iets helderder zou zijn.



  


Dan klim ik nog óp de muur,

  

maak wat foto's, (van oa de muur waar ik doorheen ben gegaan naar die toren en heeeeel in de verte Perugia) en ga dan weer naar beneden om de rest van dit museum te bekijken.

Weer bij de stad aangekomen via veel en lange trappen,

                    



                  

vinden we een trattoria met een klein terras op een heerlijke koele plek; het is nl aardig heet. We eten er erg lekkere lokale pasta, dikke spaghetti met bospaddestoelen, walnotensaus en rucola !

Dan willen we naar de Basilica van Sta Chiara

  

omdat we niet weten wie dat was, zelfs Marian niet. Ze wordt overal afgebeeld en genoemd met Franciscus. In die kerk is een kapelletje en in de crypte ....


zien we kleding van Chiara en Franciscus.

              

Dit enorme witte gewaad heeft Sta Chiara gemaakt.
En NEE: ik geloof nog steeds niet......

Er komt een groepje nonnen aan met bijzondere kappen met 5 rode stipjes. Marian vraagt wat zij zijn: antw = van de orde van de heilige Brigit; en de rode stipjes zijn de stigma van JC.

Ze geeft ons een kaartje en een scapulier, een lekenmedaille, met de beeltenis van santa Brigit (uit Zweden) en op de andere kant van Santa Elisabeth.  en zo heeft Marian ook weer iets geleerd ...

     


Vanaf het voorplein een beeldige blik op de stad

                              

Om 4 uur haalt het busje ons weer op en we genieten na van een mooie dag in - en nu uitzicht op een prachtige stad.


1 opmerking:

  1. Mijn conditie is inmiddels behoorlijk opgepept met al die bergen en trappen die we hebben "genomen". Maar dit werd me te bar, ik heb nl. hoogtevrees

    BeantwoordenVerwijderen