maandag 7 oktober 2019

sep 26 vervolg: Sta Maria Maggiore waar prinses Irene is getrouwd

26 september 2019:
ik vind ineens nog wat foto's van de Santa Maria Maggiore, de enorme kerk waar prinses Irene ooit is getrouwd
 

 
het schitterende beeld van Paus Pus IX, ik kan de maker niet vinden op internet
Ik dacht aan Canova…..
     

 

een prachtige Cosmatenvloer, indrukwekkende grafmonumenten, m.n. van pausen



En het graf van "de nobele familie Bernini", ietwat weggestopt tegen een trapje naar het altaar aan.
Bekende werken van Bernini zijn Het Baldakijn in de St Pieter, de 4 Rivieren fontein op het piazza Navona, de prachtige Triton fontein (foto), en natuurlijk de Barcaccia fontein onder aan de Spaanse trappen, het Olifantje met de zuil op het piazza della Minerva bij het Pantheon. Ook veel prachtige beelden van hem zijn te zien in diverse kerken.
Afbeeldingsresultaat voor olifantje van bernini      

nadat we door de kerk waren gelopen en wat ronddwaalden, zag ik ineens het huis van Mecenas; (nog?)  niet geopend oor publiek...…




achter dat huis pakken we een terras bij een café met een enorme mortadella en mega pizza's... hmmmm  We drinken iets fris want het is heet en nemen er een goddelijk citroentarteletje bij 



              dit wilde ik nog even toevoegen aan sep 26 2019 















Geen opmerkingen:

Een reactie posten