maandag 9 september 2019

9 sep 19 fietsen door en rondom het Fochteloërveen

Maandag 9 september; velen vertrekken vandaag (pas).
Ik ga met een groepje fietsen richting Fochteloërveen, een prachtig en divers gebied met veen, heide, schaapskuddes, vennen, bossen met heuvels en oude bomen, hier en daar een vaart en een sluisje in het kanaal.


       
                         "wilde" paarden bij een ven

      

en een gedicht


De enorme grote stille heide is hier grotendeels veranderd in een grasvlakte, maar er grazen schapen dus wie weet komt de heide ooit mooi terug


een eenzame boom met rode bessen en verderop veel tot zelfs heel veel bomen.
Ik zie een ree grazen in het bos
Een groot ven met wolle?gras en reflecties in het grote stille heidewater....


Dan zien we een kudde zonder herder, lijkt het 

                                maar wel met 1 zwart schaap ....

We gaan op zoek naar koffie, vooral voor Susan want ze gaat het vandaag niet redden zonder.
De dag begint voor haar met allerlei hindernissen, maar tot overmaat van ramp maakt ze een enorme smak als ze (bijna) haar uit zijn mandje gesprongen hondje overrijdt..   pffff .
Het hondje maakt het goed.....

Het begon wat te spetteren dus we rijden Veenhuizen in voor koffie.
Er is helemaal geen winkel, laat staan horeca, dus we rijden door naar de gevangenis.

              
Hier is alles gesloten! roept een passant, maar ik zie in de verte dat de koffiebranderij en - proeverij
Koffielust, een enorme glazen deur open heeft staan.
We fietsen er naartoe: geopend!  het ruikt er heerlijk naar koffiebranden.




2 leuke mannen bevestigen dat ze lekkere koffie schenken en daarbij bv de beste limoncello die in Peize gemaakt wordt. Jaaa daaaag…. maar het schijnt waar te zijn: deze limoncello is onlangs wereldkampioen geworden ! De citroenen worden er met de hand geschild: dat gebeurt ook zo in Villa Massa, naar verluidt de beste Italiaanse limoncello uit Sorento.  Staat bij mij in de pantry.



   koffie en cappuccino zijn heerlijk.  We krijgen er een tiny tony chocolonely bij
   en heel keurig een glas water


We eten allemaal een panino (dat is het ev van panini) met kip en pesto... en er blijkt ook tomaat op te zitten
Het kost de heren wat tijd - ze waren ook net voor hun eigen lunch kroketten aan het frituren -  maar het is prima te eten.

We vervolgen onze route langs de andere kant van het veen terug naar Appelscha.
Onderweg hier en daar wat huisvlijt

           
Lieve mensen, ik zit hier niet voor de gein; ja letterlijk doet mij alles pijn!
Levenslang moet ik brommen, en dat is niet van zweetvoeten gekommen
Maar ik zal mijn last dragen! een ding wil ik jullie vragen
Leg mij op de foto vast: daarvoor veel dank van deze gestreepte gast !



en ook snuffelen we nog even in het info centrum Nationaal Park Drents Friese Wold

     Betske ook hier de theedoeken met de bij, en een bij op het dak ….!?



Het was een leuke dag met een prachtige fietstocht.
Mijn laatste avond hier in Appelscha! We kunnen nog een hele poos buiten zitten en genieten van elkaar en 'alles wat de koelkast uit en op moet"

Hopelijk kan ik as vrijdag nog een week met de camper naar zee ! follow me

Geen opmerkingen:

Een reactie posten