zondag 2 augustus 2020

(22, 23 en) 24 juli 2020 horror trip home

22 en 23 juli veel gefietst op flinke hellingen, in het prachtige landschap van dit nationale park. Een middagje croquet gespeeld in de tuin ('andere) oma en opa van mijn kleinzoon. 
De kerk vlak naast hun huis bezocht met mn kleinzoon, die wat aarzelend was omdat hij al eens een ruitje van de kerk  had geraakt met een steen waar het glas niet tegen kon...    maar hij is dapper dus wij naar binnen




ik had nog wel 'mijn' fietsroute willen rijden, maar dat was toch te ver weg van hier. 
Ik was al eens geweest in La Madelon:, lang geleden op huwelijksreis nr 2: toen een oude (gesloten) herberg aan zee tussen het riet...


Een beetje in de omgeving van de camping gefietst, oa met een bezoekje aan een lokale supermarkt waar ik nog wat natuurzeep met olijfolie heb gescoord 









en vrijdag 24 juli om 08u30 weer richting huis: richting dus …… 

vrijdag 24 juli 2020!!!
een uurtje na vertrek, rijdend op de Franse snelweg ca 100 KM p/u op de cruise control, stokte opeens de auto even, alle alarmlampjes op de dashboard display floepten aan en gingen meteen weer uit, op 1 na..
Een wieltje met opspattend grind … ? lijkt mij.... 
De auto reed gewoon door, geen rare geluiden of brandlucht, geen schokkende bewegingen meer, nix .,
Wel meteen mijn garage gebeld die het natuurlijk op afstand niet kon duiden.

Voorstel van de werkplaatsmedewerker was: als u geen probleem merkt met rijden,,,, etc.. de auto een keer aan de kant zetten, motor uit en even later weer starten: waarschijnlijk gaat het lampje weer uit.
Ik was nog in Frankrijk en heb gewacht tot in België met deze actie.
Een poosje gestopt, broodje gegeten, alle banden gevoeld en geroken... technisch blik onder de auto geworpen... niets bijzonders te zien/voelen/ruiken dus verder maar weer.
Het lampje was inderdaad uit; wel hoorde ik zo nu en dan een fluitend geluid....  V-snaar ? ik riep maar wat …..  

Vlak voor Antwerpen ging het lampje weer branden: "gelukkig zijn we over 100 KM in Rotterdam en dan zien we wel verder..... "   jammer ….
Daar was nl de Beverentunnel - ergens onder door - waar de snelweg doorheen loopt: volgens de politie de gevaarlijkste plek in Antwerpen waar de meeste dodelijke ongelukken gebeuren...  opwekkend
Net na het midden van de tunnel, waar de weg weer omhoog ging, gaf de camper het op: alles werkte maar gas geven niet.... 
Dat kwam overeen met wat tekst die we op internet hadden gevonden mbt het lampje over 'trekkracht/hellingen'... of zoiets

Achter mij een rij trucks die mij wonder boven wonder allemaal konden ontwijken, terwijl ik de auto achteruit'glijdend' op de smalle vluchtstrook kon schuiven.
Wij snel eruit: ik stond precies voor de enige doorgang in de betonrand van ca 60 cm hoog, zodat de cabinedeur net open kon. 
Een enorme herrie natuurlijk = afgezien van de dito stank - dus telefoneren was niet mogelijk. 
Iets verderop aan de overkant !! was de nooduitgang naar de vluchttunnel; die dus tussen de rijbanen van de snelweg was gebouwd.  (foto 2 hieronder: de groene deur) 

Met doodsverachting met z'n 3-en de weg over gerend en in de tunnel meteen de ANWB gebeld.
Ons werd verteld dat we 112 moesten bellen omdat wachten op de ANWB geen zin zou hebben. 
Dus 112 gebeld en we merkten al vrij snel dat de rechter baan in de tunnel was afgesloten en het verkeer op de linker baan wat rustiger ging rijden.  Dat scheelde al een heleboel.
Ik kon weer oversteken naar de camper om wat jassen te pakken en na een half uur de politie en de afsleepdienst te 'ontvangen'.... 


 
Weer een uur verder werd de auto afgesleept naar de Depannage 2000 in Hoboken, ergens aan de snelweg. 
sorry voor de onderstreping: krijg het niet weg …..

Eerst een paar belangrijke zaken uit de camper gehaald: diepvries eten - nog maar 1 maaltijd - weggegooid en verder alles er maar ingelaten en m'n e-bike achterop. Gelukkig ging de auto toen achter een hoog hek op een beveiligd deel van de parking. 

Na ca 3 uur heen en weer bellen (het was inmiddels 16u45 en om 17u30 zou de depannage sluiten en zouden we op straat staan met bagage en zo nu en dan een plensbui)  hadden we eindelijk een begripvolle dame aan de lijn bij de ANWB die binnen een kwartier van alles had geregeld en ik als platina-lid een huurauto in een dikke categorie kreeg, een taxi naar het verhuurbedrijf ca 20KM verderop, en de afspraak dat de camper binnen enkele dagen naar mijn eigen garage gebracht zou worden: alle kosten vergoed door de ANWB.  
Om half zes kwam de taxi: dikke files natuurlijk in en om Antwerpen op vrijdagmiddag, maar ruim een uur later zaten we in een dikke Volvo V60 automaat, die ons supersnel en comfortabel naar huis bracht.
Om 22u30 was ik weer thuis na een afstand van ca 500 KM gereden te hebben .... 
Al met al nog goed afgelopen: de camper is niet aan flarden gereden en wij ook niet ....


Donderdag 30 juli kreeg ik bericht dat de camper bij mijn garage was afgeleverd. Alle bagage en andere spullen eruit gehaald en later eindelijk weer op de fiets en lekker langs de IJssel naar huis gefietst.... 
So far so good.
Nu afwachten wat er mankeert en hopen dat het meevalt.

Eind augustus een trip naar Noord Italië in de planning: hopelijk werken de camper, mijn gezondheid en de (of eigenlijk geen) COVID-19-lockdowns mee !! 

Voorlopig van huis uit zoveel mogelijk leuke dingen doen.... follow me ….











Geen opmerkingen:

Een reactie posten