vrijdag 12 juni 2020

12 juni freitag vrijedag

Vrijdag 12 juni worden we wakker onder een strakblauwe lucht. De camper warmt snel op.
De fiets met geknapte remkabel wordt ingeladen op zoek naar een fietsenmaker die het kan en wil repareren ; ze zijn nl allemaal te druk om nog nieuwe reparaties aan te nemen. En wellicht durven ze het ook niet aan, Flyer is zwitsers dus ‘anders’ dan standaard, denk ik : ze roepen allemaal dat ze wat moeten bestellen...
Ik kom ineens op het idee om flyer dealers op te zoeken en vind er  op ca 10 km hier vandaan. Ik bel hem/ic Wilfried Grave in Hagen a.T.W.  Eerst begint hij ook te sputteren van ‘veel te druk’ maar ik dring tot hem door oa als ik de naam Flyer in de strijd gooi en hij zegt: “laat maar even hier komen dan kijk ik wel”.

Wij gaan op de fiets naar Bad Iburg op deze soort ‘ ruhetag’ . Het is er uitgestorven en veel winkels sluiten tussen 12u00 en 14u00. Dan nog even een supermarkt in en weer terug naar de camping.

Grave is een echte Flyer hersteller - de zaak an sich bestaat al 85 jaar - want hij vond meteen het euvel van de remkabel die langs het spatbord loopt en dus slijt zodra die tegen de band aan komt.
Er werkt een oudere knecht, ik schat al een jaar of 50, die vertelt dat zij meteen al bij de nieuwe fietsen die kabel vastzetten met een klemmetje. Nu moest zelfs de motor eraf om de kabels door te trekken.. Het is een hydraulisch remsysteem dus er komt ook olie vrij. Tsjaa een fiets laat natuurlijk niet een heel breed en duidelijk oliespoor na.


Samen de fiets opgehaald die - ipv morgen - al om 2 uur vanmiddag klaar was: Wilfried en de knecht hadden, naar verluidt, de hele lunchpauze eraan gewerkt. En dat geloven we ook. \De remmen werken weer perfect. Het had aan arbeidsloon wel eur 200 mogen kosten, maar de rekening bedroeg ‘slechts’ eur 78. We zullen op de site van de Flyer fabriek een notitie over deze 2-Rad winkel plaatsen.
En meteen dan ook schrijven hoe gevaarlijk die kabel daar loopt. Ook bij mijn fiets. We gaan hier nogal eens met 35-40KM bergafwaarts dus dan is het echt levensgevaarlijk; en dan helpt het helmpje dat we trouw dragen, ook niet meer.
Ik heb bij mijn fiets meteen die kabel vastgeplakt... hoop ik ... met technisch plaktape.
Vanaf nu ga ik er natuurlijk op letten.

Heerlijk dat we morgen weer op pad kunnen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten