vrijdag 2 juni 2017

woensdag 31 mei vrij ... dan is het al juni !! nog eens Ravenna 1,2 juni

woensdag 31 mei lummel ik wat rond met wasjes, ga boodschappen doen hier in Punta Marina Terme en dan even een uurtje naar zee: het zand is gloeiend heet, dat heb ik hier nog niet meegemaakt.

Lunch in de camper bij 37 grC met een tartaruga-broodje - dat moet dus op een schildpad lijken - met hotdogs en toen echt siësta gehouden tijdens Roland Garos. Natuurlijk daarna weer naar zee: vanaf 4 uur is het er heerlijk.

Later voor de duitse globetrot buren wat gegevens mbt Rome opgeschreven. Het is een jong stel, Susanne en Manuel met een dochter van 9 maanden - Lilia de alleseter - die 6 maanden met de camper op reis zijn. Ze hebben ouderschapsverlof; hun huis verhuurd en zwerven nu een half jaar door zuid-oost Europa.
Ze zijn in Slovenië begonnen (wat ze heel erg mooi vonden)en toen doorgestoken naar Venetië omdat ze nog nooit in Italië zijn geweest. Nu zijn ze 3 dagen hier aan zee en reizen dan verder naar San Marino, Siena, Florence, Pisa, op mijn advies de strada de Chianti - en dan naar Rome.
Vandaar uit gaan ze via Bari naar Dubrovnik; en waarschijnlijk nog naar Montenegro, dat is althans het plan, maar ze bekijken bijna dagelijks wat het gaat worden.
Ze houden ook een blog bij dus we wisselen de adressen uit.
Hij staat een flinke schaal deeg te kneden want hij gaat pizza's maken. heeft een Weber grill bij zich en vraagt of ik ook pizza wil: nou heel graag want dat hoort tot mijn lievelingskostjes en ik heb er nog maar 2 gehad in de bijna 4 weken dat ik in Italië ben.

  

   

De tafel zakte in onder het geweld, maar de pzza was vreselijk lekker !!

                

Ik heb verse spigola-filets - geen idee hoe die vis in het Nederlands heet - die we als voorgerecht nuttigen. Ik schenk een biologische sauvignon blanc en geniet van een heerlijke avond vol leuke verhalen; Manuel is een paar jaar geleden in Amerika gaan werken en heeft daar veel rondgereisd; ik ook eens, dus veel spraakwater. 

Vielen Dank nochmal für den schönen und vor allem leckeren Abend Susie, Manuel und die süsse Lilia, mit der ich mich so lieb unterhalten habe  !! Papa ist der beste Pizzabäcker !!

1 juni: voor de laatste keer op de fiets naar Ravenna omdat ik nog 2 dingen wil bekijken.
Eerst ga ik nog eens naar de San Francesco om te zoeken naar de fresco of het mozaiek van Dante. Ik vind het niet en vraag de mevrouw die diep achter het infotafeltje zit weggezakt. Ze legt me uit dat dat door een bom in de 2e WO is vernietigd: gelukkig hebben we de foto nog.

Dan ga ik naar de Biblioteca Classense waar veel studenten zitten te lezen. Boven is een prachtig bewaarde oude bibliotheek met werken van Dante, Petrarca en illustraties van Botticelli;  ook wat fresco's en 2 houten globes van 107cm doorsnee. Op 1 globe zie ik allerlei vogels, alles vrij vwevaag, maar op de andere staat gewoon : die noort zee .....

   

    

               

Ik wandel door de choistro weer naar buiten en zoek een plek om te lunchen. Het wordt een piadine met uitzicht op de San Vitale en het museo nazionale waar ik nog naartoe wil. Ik dacht een piadine met mozzarella en rucola besteld te hebben, maar ik kreeg er een met mortadella.. ook goed.

   
    de engel in de bieb   

                                                           
Het museum bleek om 2 uur te sluiten dus ik moest er even op een drafje doorheen. Het is het oude klooster van de basilica San Vitale en heeft 2 binnentuinen (chiostri) waar van alles antieks staat en hangt.
   

 
 Augustus met gevolg en vrouw Livia die op de brochure van t museum staat

Binnen is oa in de oude refter een opstelling van 14e eeuwse fresco's, een meesterwerk van Pietro da Rimini, die uit de oude Santa Chiara kerk in Ravenna zijn gehaald.

  

   

Er zijn wat oude mozaïekvloeren, er is een oude apotheek en beroemde collectie ivoor - er staan hier wat olifanten..... brrrrr

    

Ik ben dus op tijd weer op straat en fiets nog een beetje door de stad voordat ik naar de camping ga om weer heerlijk te zwemmen.

Vrijdag 2 juni 2017: Italië heeft vakantie; al vanaf 7 uur bouwen ze hun zomerverblijven op. Mama's en nonna's zijn hier nu 3 maanden met de kinderen dus het zijn hele bouwwerken; met meestal een separate keuken want gegeten moet er worden, ook op de camping, en uitgebreid en lekker! ik geniet mee van de geuren.....
Ik fiets een stukje naar t noorden maar het fietspad houdt op bij Lido Adriano = ca 3 KM. Overal staan de parkings bij zee bomvol. Het is om 10u00 al 31grC dus ik ga na een half uurtje hitte maar weer terug. Pak de pc en ga bij de bar aan zee in de schaduw dit blog afmaken.

Straks naar zee maar nu eerst de fiets weer op de camper; morgen nog een dagje strand en wassen en zondag richting Zuid-Duitsland om te gaan fietsen met 3 solomeisjes. Eindelijk weer Nederlands praten en 24 uur gezelschap; das vreemd !

Heel jammer om afscheid te nemen van het prachtige Italië, 4 weken lekker warm, lekker eten, lekkere taal, lekker strand, lekker zee, lekkere campings, lekkere zwembaden, lekkere ontmoetingen ..... arrivederci ed a presto !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten