zondag 4 juni 2017

2, 3 en 4 juni

vrijdag 2 juni opruim-, poets- en wasdag: gelukkig heb ik alles gezien wat op de lijst van de Tourist Info van Ravenna staat: een mooie en aangename stad en prima per fiets te bereiken ca 10KM

De camping stroomt tot de laatste plek vol met Italianen, de kids hebben 3 maanden vakantie en zitten dan met mama en oma en opa aan zee - laat dit niet aan je (klein)kinderen lezen!
Papa gaat tussendoor werken, hoop ik althans.

Om 11 uur wandel ik naar t strand; voor het eerst is het zand gloeiend heet. Er is wel wind en er klotsen dus wat golfjes. Heerlijk fris, maar in de zon liggen is geen optie. Na de siesta - na 4 uur dus - ga ik wel weer. Het valt me op dat bijna iedereen hier staat, zowel op het strand als in het water.

 

Ze babbelen wat, jiujitsuen links boven in sneeuwwitte pakjes), acquarobiccen, slaan rubberen balletjes met houten batjes, zoeken schelpen, die hier massaal aanspoelen.
Ze vissen wat en 's avonds zie ik veel mensen kleine visjes, die vlak aan het strand in het bijna lauwe water liggen te groeien, wassen. Eten is erg belangrijk voor de Italianen: ze genieten met de hele familie van spijs en wijn en water, het is iedere middag - en avond soms ook - een feest.
Overal staan overdekte picknicktafels en enorme bbq's die al om 11 uur opgestookt worden. Zoals Maria me vertelde, zijn ze altijd met de familie bezig, maar ze gaan niet 'gezellig' buurten, zoals wij. Hoewel me wel aangeboden werd wat tomatengedoe mee te eten: jammer die mag ik niet hebben van de dokter ....
Oma en opa horen er 100% bij en soms ooms en tantes incl. kids: ze slapen allemaal in dezelfde camper of caravan: hier en daar staat nog een tent, zoals naast mij, maar dat is pre?historie.
's Avonds gaan ze allemaal uit; naar bar/restaurant met enorm terras en geanimeerd amusement met muziek en dans. Rond half 12 schuifelt iedereen stilletjes terug en gaat tot ca 8 uur zijn bed in. Naast het lawaai dat ze overdag produceren, is het dus 's avonds na 8 uur erg rustig.

Op de camping komen de goddelijke geuren van al dat Italiaanse eten me al tegemoet.... Afzien met een exotische Wasa-cracker met kaas.... wel met geplakte mozzarella !!  tot nu toe was ik nog niet zielig.....
Van de weeromstuit ga ik een wokje vol eten koken: worstjes van suino e prosciutto/zwijn met ham : heeeerlijk. De worstjes pulk ik altijd open en leeg (veel lekkerder dan gehakt) en maak een prutje met paprika, groene en zgn blonde courgettes, die met een bloem eraan; die smaken anders dan 'onze' groene... Het is wel weer erg lekker...

Zaterdag 3 juni de laatste wasjes en dan naar zee: flink zwemmen en een half uur lopen richting de haven van Ravenna, waar enorme cruise-schepen heen en weer varen. Op zee wordt veel gezeild.
Weer een stuk zwemmen/afkoelen en terug lopen naar t camp voor lunch en siësta.
Dan de laatste keer naar het strand: afscheid van 8 heerlijke dagen hier! 's Avonds veel poetsen want ik sta hier in een echte zandbak: een verlengstuk van het strand.

Pinkzondag 4 juni 2017: om 9 uur bij de grote Conad in t dorp en dan wat tankgedoe..... om 10 uur op de autostrada richting CH. Ik heb een camping uitgezocht net voor de Gotthard, ca 450KM, dat leek me wel ver genoeg, maar daar ben ik al om 2 uur dus eerst maar eens door die tunnel van bijna 17KM; het is nu rustig, althans aan mijn kant.
De volgende uitgeplozen camping bij Altdorf, dat van Wilhelm Tell, was me ook nog te vroeg en door gepruts met tomboy vergat ik wel daar af te slaan.
Zo kwam ik weer in Luzern-Horw terecht bij Madeleine die me bijna dezelfde plek gaf als op 3 mei, alleen nu staat de camping bijna vol. Veel Nederlanders: geen idee wat je hier moet doen...... misschien een dagje Luzern...  Vergeleken met het Paradiso is deze camping redelijk van prijs: ik betaal eur 25,50.
Het internet lijkt goed dus ik ga meteen dit bloggen. Ik begon vanochtend om 9 uur al met 28 grC maar eindig helaas met een vest aan, hoewel ze vandaag voor het eerst weer zon hebben gehad. De grond is hier dan ook aardig vochtig.... heeel anders dan mijn zandbak in Punta Marina Terme.
Ik heb genoten van ruim 4 weken rond de 30grC; ik mis het nu al....  ik voel mijn vingers ineens weer ...

Morgen ca 220KM naar Tettnang, Gutshof Badhütten, 6KM ten noorden van Lindau am Bodensee, waar het waarschijnlijk vol zit omdat zuid-Duitsland 2 weken vakantie heeft. Van daaruit fietsen om de Bodensee, naar Ravensberg e.o. de volgende vier weken met z'n viertjes
Op naar deel 2 van deze reis !! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten