zaterdag 18 november 2017

Winterstop 17/18 - november

 november 2017

1 november begint goed met de zogenaamde koffieklets Midden Nederland van de NKC-soloclub: mijn mede camperaars.
De maandelijkse bijeenkomst is vandaag in Fort bij Vechten te Bunnik.
De bijeenkomst wordt georganiseerd door Antoinette waarmee ik in september op reis ben geweest dus leuk om haar weer te zien en de ca 16 andere solo's.

We kregen een leuke rondleiding door deze interessante lokatie. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets van deze waterlinie heb gezien.

Afbeeldingsresultaat voor fort bij vechtenAfbeeldingsresultaat voor fort bij vechten


   Afbeeldingsresultaat voor fort bij vechten Afbeeldingsresultaat voor fort bij vechten


Afbeeldingsresultaat voor fort bij vechten       



In de 17e en 18e eeuw werd een verdedigingslinie gebouwd om Holland te verdedigen.  In 1672 werd deze Hollandse Waterlinie met succes ingezet tegen de Fransen. Door land onder water te zetten, werd de vijand tot stilstand gebracht.
In de 19e eeuw werd de linie versterkt met batterijen, forten en andere verdedigingswerken zodat ook de stad Utrecht verdedigd kon worden. Deze Nieuwe Hollandse Waterlinie zou nooit daadwerkelijk gebruikt worden. In de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd hij wel in staat van paraatheid gesteld.
Fort bij Vechten is een van de grootste en fraaiste forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De strategische ligging op het snijpunt van de Romeinse Limes en de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de ongerepte schoonheid ervan maken het fort geschikt als hét icoon van de Waterlinie. Hier wordt het unieke verhaal verteld over de verdediging van Nederland met de hulp van water.

Middenin dit bijzondere museumgebouw, ontworpen door architect Anne Holtrop, vind je een 50 meter lange openlucht maquette van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Als deze onder water wordt gezet, kun je zelf ervaren hoe de linie werkt.

       

Afbeeldingsresultaat voor fort bij vechten

En mocht je er nog geen genoeg van hebben dan kun je binnenin het museum met een virtual reality-bril op over de waterlinie vliegen en zien wat nog nooit iemand heeft gezien; de Nieuwe Hollandse Waterlinie die onder water is gezet! (in de stoeltjes op foto 2)

Zondag 5 november: iedereen weet dat ik nooit zin heb om te koken: ik kan het wel en ik heb me danook deze zondag uitgesloofd om 2 lieve 'oude' vrienden uit Ommen te laten genieten: en je mag het ze vragen: het is me gelukt! we hebben allemaal genoten van

Bruschette funghi porcini con mozzarella e crema di balsamico

 
                                                                  toen: Vitello tonato

Vongole:  wij hadden twee zakken - wat ook voor 4 pers. voldoende is


Pasta erbij: ik had tagliatelle al uovo, verse pasta; 
zeekraal even geblancheerd opgebakken

Scroppino: citroen sorbetijs in een mixbeker met honing, scheut limoncello, afvullen met prosecco 
en mixen maar 
Tiramisu: tidelidelidel kant-en-klaar van de supermercato 

                   Afbeeldingsresultaat voor loving Vincent

Op maandagmiddag naar de zeer bijzondere film Loving Vincent: volgens de titelrol hebben ca 10.000 duizend grotendeels Polen hieraan meegewerkt door een tekenfilm te maken van diverse schilderijen van Van Gogh.
Heel fraai gedaan en een ietwat ontroerend verhaal over de laatste levensfase van Vincent.

Woensdag 8 november met een gezellige solovriendin naar de Hermitage:
Eerst koffie met heerlijk hazelnoot en citroen gebak bij Loetje, v/h het witte houten koffiehuis voor het CS in Amsterdam
Dus gewandeld naar de Hermitage, waar we verbluft waren van de schitterende schilderijen uit Rusland: oa rijen Rembrandts die Catharina de Grote had verzameld .....  pfff erg indrukwekkend 



 

                     Heeeel druk; dus later even bijkomen bij de Gouden Eeuw 

Zaterdag de 11e van de 11e : SINGLES dag: nooit van gehoord maar ik kreeg allerlei emails van bedrijven die me allerlei aanbiedingen deden voor singlesdag..... uhhhh
Op het station, natuurlijk, gekoffied met een globetrottende single-vriendin met een handelbare vrijer die je dan meteen weer terug kunt zetten op zijn plank

   

De foto is gemaakt door een meisje dat het erg grappig vond dat we singlesdag vierden: ze zei: ik ben ook single en ik vind het heerlijk ! wij: WIJ OOK !!!! 
's Avonds een feestje bij vrienden die ook lid zijn geweest van onze solo camperaarsclub maar nu een relatie hebben: we noemen dat solexen ... waar ik ook weer enkele sologenoten ontmoette. Super leuke club; die ik, geloof ik,  een beetje lang wakker heb gehouden

Volgende week met weer een andere solovriendin naar het museum hier in Zwolle !!  dat verhaal komt tzt ..... 
dit is nu lang genoeg 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten