dinsdag 3 oktober 2017

27 sep Park Sanssouci Potsdam - Deel 2

Langs de violist en de Hollandse Molen [waarvan ik de ingang niet kon vinden en ik wilde natuurlijk weer heeeel veel doen op 1 dag: eigenlijk alles .... in dit grote park ....]


kom ik bij de Neue Kammern, een oranje gebouw dus ik denk dat dat de Orangerie is. Dat was ook ooit een van de functies van het gebouw, maar het was hoofdzakelijk bedoeld als logeerhuis voor gasten van de vorsten




de rode zaal met rode vloertegels          en de groene ......

 veel vergulde ornamenten en kostbaar keramiek en bijzondere panelen op de wanden (ik weet niet meer wat dat is)

en schitterende, ingelegde houten paneelwanden: verschillende soorten hout - zoals ook de meeste vloeren hier
   

 


Na enig zoeken, vind ik 'onderin' Schloss Sanssouci de Schilderijen Galerij met kostbare werken; vooral veel van Rubens, maar ook Caravaggio en Honthorst.... prachtig





Dan fiets ik het park uit - laat het Chinese Paviljoen links liggen - 


en ga 'terug' naar de zgn Neuer Garten, ook een groot park, naar Schloss Cecilienhof en het Marmorschloss waar ik gisteren langs ben gekomen. Ik wil daar nu ook naar binnen.
Ik heb een entreeticket voor alle paleizen in Potsdam a Eur 19 en een fotografeervergunning voor eur 3. En ik heb mij energie niveau van jaren geleden wel weer bereikt.... 

Slot Cecilienhof werd tussen 1914 en 1917 gebouwd voor de laatste Duitse kroonprins Wilhelm van Pruisen en zijn echtgenote Cecilie van Mecklenburg-Schwerin naar een ontwerp in de stijl van een Engels landhuis; 


Na hun onttroning fungeerde het slot Cecilienhof als residentie van de Hohenzollerns.
Slot Cecilienhof lag na WO II in de Russische sector. De communistische regering van Oost-Duitsland onteigende het slot. De zalen en kamers waar de Conferentie van Potsdam in 1945 werd gehouden, werden opengesteld voor het publiek. Er is ook een hotel/restaurant in het gebouw gevestigd.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontmoetten de leiders van de geallieerde landen elkaar hier: Gastheer Truman, Churchill en Stalin.


De laatste vergadering vond plaats in Potsdam op 17 juli 1945, om de besluiten te bekrachtigen, die eerder dat jaar in Jalta waren genomen.
De regeringsleiders besloten in Potsdam om de fascistische partij van Adolf Hitler op te heffen, de omvang van het Duitse leger te beperken en dit leger voor altijd onder toezicht stellen, de Duitse grenzen te corrigeren en de Duitsers te repatriëren. Bovendien besloot men tijdens deze vergadering in Potsdam om de oorlogsmisdadigers te straffen. Veel nazikopstukken zouden later in Neurenberg voor het gerecht komen. Tegen een groot aantal getrouwen van Adolf Hitler werd de doodstraf uitgesproken.


Wat ik erg leuk vond was het privé (ontbijt)kamertje van Cecilia, gebouwd en ingericht als een scheepshut: ze was gek op grote schepen

         

Dan naar het Marmeren Slot: prachtig van roze/wit/groen marmer gebouwd
voor Willem II van Pruissen  en Auguste van Schleswig Holstein, als Refugium aan het zgn Heilige Meer




               

         prachtige plafonds                                   en vloeren 

Het slot beherbergt een enorme collectie antiek Wedgewood porcelijn.  in alle kleuren ... 

            

Ook was men hier gek op Italië, wat te zien is in veel schilderijen en de Italiaans/Pompeiaans beschilderde halve ronde verbindingsgangen


de op Italiaanse/Pompeiaanse manier beschilderde wanden in de voor die tijd unieke badkamer


een nog originele Italiaanse glazen lantaarn in het trappenhuis !! 

mooie marmeren troon! 



 en ook hier schitterende houten vloeren en wanden
Er is een kamer ingericht als Turkse tent... voor Turken echter onherkenbaar als zodanig ...

Volgens de foto's heb ik nu alles gecovered van vandaag .. pfff het was heeeel veel maar prachtig !! 
Alles in 1 dag omdat ik nog een paar dagen naar Berlijn wil....  








Geen opmerkingen:

Een reactie posten